بررسی فقهی نظریه اتصال و امتزاج در تصفیه آب‌های آلوده

مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 105
چکیده:
افزایش روزافزون جمعیت و رشد شتابان صنعتی‌شدن و کاهش کیفیت منابع آب در سطح جهان محدودیت‌هایی را برای استفاده از آب ایجاد کرده است. به همین دلیل یکی از راهکارهای حل این معضل، استفاده از آب‌های نامتعارف و تصفیه فاضلاب و استفاده از آن در مصارف مختلف شرب، کشاورزی و بهداشت است. علی‌رغم اینکه به‌لحاظ فنی و مهندسی به این موضوع به‌تفصیل پرداخته شده است، ولی متأسفانه به‌لحاظ فقهی به شیوه تطهیر آب‌های آلوده ناشی از فاضلاب پرداخته نشده است. یکی از موضوعات مهمی که فقها در موضوع شیوه تطهیر آب‌های آلوده بدان پرداخته‌اند آن است که آیا فاضلاب تصفیه‌شده بعد از زوال اوصاف ثلاثه (بو، طعم و مزه) به‌مجرد اتصال به آب‌های عاصم تطهیر می‌شود یا خیر. دراین‌باره دو نظر عمده در فقه وجود دارد؛ عده‌ای قائل به نظریه اتصال شده و برخی دیگر معتقدند که اتصال کفایت نمی‌کند و امتزاج نیز علاوه بر اتصال شرط است. در این مقاله سعی شده است با تبیین پیشینه فقهی موضوع، ادله فقهی قائلان دو نظریهٔ اتصال و امتزاج مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه مختار در این باره تبیین شود. دیدگاه مختار در این مقاله، نظریه اتصال بوده و مهم‌ترین دلیل اثبات این نظریه، روایت ابن‌بزیع از امام رضا(علیه السلام) است.

نقد و بررسی اتصال و یا اتحاد نفس و عقل فعال

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1397 (پياپي 61)، پاييز 1397 شماره1

بررسی قاعده فقهی اختلال نظام و دلالت های آن در نظریه اجتماعی

نویسنده: سیدحسن موسوی ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تقابل سیاست و اخلاق در مسأله‌ی «دست‌های آلوده»

نویسنده: تونی کودی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 18

عزت پاکدامنى و خفت آلوده دامنى

نویسنده: احمد حیدری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 171

اعتبار مآخذ فقهى و نقد نظریه انسداد

نویسنده: عباس ظهیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 2

بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات

نویسنده: علیرضا اسعدی* ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 69)، بهار 1392  شماره1

بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 69
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397