بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابنعربی و مکتب وحی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
چکیده:
«جلا» و «استجلا» دو اصطلاح عرفانی است که ناظر به نظام هستیشناختی است و همه تعینهای حقانی و خلقی را شامل میشود. «جلاء» ظهور و جلوه ذات خداوند متعال برای خودش و در خودش و «استجلا» ظهور و جلوه ذات حق برای خودش و در تعینات خلقی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابنعربی و مکتب وحی پرداخته است. بر اساس یافتههای این پژوهش روشن میشود که مقصود نهایی حق تعالی از ایجاد مجالی و مظاهر، دیدن کمالات خود در مظهر و آئینهای مغایر است؛ در این میان انسان بهرهمند از ویژگیهایی است که به واسطۀ او سرّ حق بر حق ظاهر و اسرار او هویدا میگردد. بنابراین کمال استجلا به واسطه انسان محقق میشود؛ اما این مرتبه برای او بالقوه است؛ مظهر بالفعل، همان «انسان کامل» است که استعدادهای خود را به فعلیت رسانده است. آموزه جلا و استجلا در مکتب وحی نیز مطرح گردیده است؛ در متون عرفانی آیات و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد علاوه بر این که بیانگر پیوند عمیق میان عرفان و وحی است، ریشه داشتن عرفان اسلامی در مکتب وحیانی را اثبات میکند.
«جلا» و «استجلا» دو اصطلاح عرفانی است که ناظر به نظام هستیشناختی است و همه تعینهای حقانی و خلقی را شامل میشود. «جلاء» ظهور و جلوه ذات خداوند متعال برای خودش و در خودش و «استجلا» ظهور و جلوه ذات حق برای خودش و در تعینات خلقی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابنعربی و مکتب وحی پرداخته است. بر اساس یافتههای این پژوهش روشن میشود که مقصود نهایی حق تعالی از ایجاد مجالی و مظاهر، دیدن کمالات خود در مظهر و آئینهای مغایر است؛ در این میان انسان بهرهمند از ویژگیهایی است که به واسطۀ او سرّ حق بر حق ظاهر و اسرار او هویدا میگردد. بنابراین کمال استجلا به واسطه انسان محقق میشود؛ اما این مرتبه برای او بالقوه است؛ مظهر بالفعل، همان «انسان کامل» است که استعدادهای خود را به فعلیت رسانده است. آموزه جلا و استجلا در مکتب وحی نیز مطرح گردیده است؛ در متون عرفانی آیات و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد علاوه بر این که بیانگر پیوند عمیق میان عرفان و وحی است، ریشه داشتن عرفان اسلامی در مکتب وحیانی را اثبات میکند.
بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابنعربی و مکتب وحی
3/20/2020 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابن عربی و مکتب وحی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 1399 شماره 43
بررسی تطبیقی رابطه عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمدرضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
کرامت انسان و انسان کامل در قرآن
نویسنده:
مرضیه رمضانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102
بررسی تحلیلی نقش شناخت امام در کمال انسان ها
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش نگاه هستیشناختی ابنعربی در تبیین چیستی و هستی وحی
نویسندگان:
سیدرضی قادری
،
سیدمحمد قادری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تطبیقی مسئله عقل و وحی در مدرسه کوفه و بغداد
دانشجو:
سیداحمد حسینی بهارانچی
، استاد مشاور:
سیدمحمدکاظم طباطبایی
، استاد راهنما:
محمد تقی سبحانی
،
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [کارشناسی ارشد]