رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه

نویسنده: ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 بهار و تابستان 1399
چکیده:
دانش فقه به سبب گستردگی ساختاری و فزونی تولید اطلاعات از یک سو و نیاز به آن از سوی دیگر، نیاز به مدیریت اطلاعات از طریق بازنمایی اطلاعات دارد. از سویی بازنمایی اطلاعات به دلیل شمول عنوان آن بین حداقلی و حداکثری، نیاز به تنقیح مفهوم، روش‌ها و رویکردهای عملیاتی دارد که هر کدام نیاز به بحث و بررسی مستقل دارند؛ اما این پژوهش که از جهت گردآوری، کتابخانه‌‌ای و از جهت مطالعات، توصیفی با رویکرد تحلیلی و براساس هدف، کاربردی است، با هدف تبیین و شفاف‌‌سازی رویکردهای نمایه‌‌سازی، درصدد بررسی گرایش‌‌های مختلف بازنمایی اطلاعات است و آن را از دو جهت شناسایی و بررسی کرده است: اول از جهت گرایش بازنمایی اطلاعات و دوم از جهت محتوای بازنمایی اطلاعات. در گرایش بازنمایی اطلاعات، سه رویکرد به نام‌‌های رویکرد مدرک‌گرا‌، رویکرد کاربرگرا‌ و رویکرد حوزه‌گرا‌ وجود دارد که برای مدیریت اطلاعات دانش فقه، رویکرد حوزه‌گرا‌ لازم‌‌تر است. در محتوای بازنمایی اطلاعات نیز سه رویکرد به نام‌‌های رویکرد واژگانی، رویکرد موضوعی و رویکرد استنادی وجود دارد که بهترین رویکرد بازنمایی دانش فقه رویکرد موضوعی معرفی شده است.

رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه

نویسنده: سید تقی واردی* ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 دوره 2، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

نمایه سازی نظام مند اطلاعات دانش فقه

مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 100

نمایه سازی نظام مند اطلاعات دانش فقه

مقاله نشریه: فقه » سال 1398 زمستان 1398 شماره 100

نقد بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی

ناقد: مهدی طاهری ، ارائه دهنده: تقی واردی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

اصطلاح‌نامه فقه رهیافتی برای دسته بندی دانش فقه

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 184

سرمقاله - جایگاه تاریخ در دانش فقه

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1391 شماره دوم - زمستان 91

الزامات باز آفريني دانش فقه سياسي

نویسنده: علي اصغر نصرتي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1394/04/02 تا تاریخ: 1394/08/01

حوزه ‏های مشترک دانش فقه و تفسیر

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397