دانش فقه؛ بنیاد روش‏‌شناختى عقل عربى - اسلامى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12
چکیده:
«عقل یعنى اندیشه به مثابه ابزارى براى آفرینش نظرى; ابزارى که ساخته فرهنگ معینى است که ویژگى، (Particularity) خاص خود را دارد. و عقل عربى یعنى اندیشه‏اى که بالذات ساخته فرهنگ عربى است; فرهنگى که تاریخ تمدن عرب را با خود حمل مى‏کند و واقعیت آنان را باز مى‏تاباند و از آرمانهاى آنها براى آینده حکایت مى‏کند و در عین حال موانع پیشرفت و عوامل عقب‏ماندگى کنونى آنها را نیز با خود حمل مى‏کند و باز مى‏تاباند و حکایت مى‏کند.» «این تعریف با همه عیبهایى که دارد ما را گامى مهم به پیش مى‏برد; گامى که ما را از گستره تحلیل‏ایدئولوژیک به گستره پژوهش معرفت‏شناختى گذر مى‏دهد. » «یگانه هدف ما تحلیل‏«علمى‏» «عقل‏»ى است که از راه آفرینش فرهنگى ویژه شکل گرفته و به میانجى همین فرهنگ، فرهنگ عربى اسلامى پدید آمده است.» «مراد ما از «عقل عربى‏» عقل متکون و ساخته شده، [la raison constituee] است; یعنى همه مبانى و قواعدى که فرهنگ عربى چونان بنیادى براى اکتساب معرفت پیش مى‏کشد یا به دیگر سخن به مثابه نظامى معرفتى تحمیل مى‏کند.»

کدام بنیاد عقل یا دین

مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 3

بنیاد میراث اسلامی الفرقان

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 49

بنیاد فرهنگ اسلامی کوشانپور

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 55-56

آشنایی با بنیاد معارف اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 9

دیدگاه یوزف شاخت به فقه اسلامی ‌به‌مثابه دانش اجتماعی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 4 (پیاپی 20)

آشنایی با بنیاد دایره المعارف اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1369 شماره 3

رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه

نویسنده: سید تقی واردی ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 بهار و تابستان 1399

رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه

نویسنده: سید تقی واردی* ،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 دوره 2، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

معنا کاوىِ نقد عقل عربى در اندیشه جابرى

نویسنده: محمدتقى کرمى ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397