انفساخ و عدم انفساخ اجاره در فرض مرگ طرفین آن در مذاهب فقهی اسلامی
نویسنده:
مرتضی رحیمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 4
چکیده:
پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده در پی آن است که ضمن بررسی تطبیقی لزوم و جواز عقد اجاره ، نتیجه اجاره را در فرض مرگ یکی از طرفین آن بیان کند. گرچه اکثر قریب به اتفاق مذاهب فقهی اسلامی اجاره را عقد لازم دانسته اند، اما درباره انفساخ و عدم انفساخ آن به سبب مرگ موجر یا مستأجر اختلاف دارند، انفساخ ، بطلان را نیز دربرمی گیرد. اختلاف مزبور معلول عوامل چندی است: اولاً: عقد اجاره از یک سو با برخی از عقود جایز، همچون عاریه و جعاله شبیه است، از سویی با برخی از عقود لازم ، همچون بیع و مساقات شباهت دارد. برخی از مذاهب فقهی اهل سنت، چون مساقات را اجاره می دانند به استناد مساقات پیامبر(ص) با اهالی خیبر و عدم تجدید آن توسط ابوبکر و عمر، بر این باورند که در فرض مرگ یکی از طرفین اجاره، اجاره باطل نمی شود. ثانیاً:همه مذاهب فقهی اسلامی فسخ عقد لازم اجاره را با برخی از اسباب ممکن دانسته اند، اما در این که مرگ یکی از طرفین عقد اجاره سبب فسخ باشد اختلاف دارند. ثالثاً:تفاسیر متفاوت از برخی روایات امامیه موجب شده که در فرض مرگ یکی از طرفین اجاره، هر دو دسته از قائلان انفساخ و صحت عقد اجاره به آنها استناد کنند.گرچه به نظر درست، عقد اجاره با مرگ یکی از طرفین باطل نمی شود، اما در مواردی مانند موقوفه بودن عین مستأجره و... اجاره باطل می شود.
پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده در پی آن است که ضمن بررسی تطبیقی لزوم و جواز عقد اجاره ، نتیجه اجاره را در فرض مرگ یکی از طرفین آن بیان کند. گرچه اکثر قریب به اتفاق مذاهب فقهی اسلامی اجاره را عقد لازم دانسته اند، اما درباره انفساخ و عدم انفساخ آن به سبب مرگ موجر یا مستأجر اختلاف دارند، انفساخ ، بطلان را نیز دربرمی گیرد. اختلاف مزبور معلول عوامل چندی است: اولاً: عقد اجاره از یک سو با برخی از عقود جایز، همچون عاریه و جعاله شبیه است، از سویی با برخی از عقود لازم ، همچون بیع و مساقات شباهت دارد. برخی از مذاهب فقهی اهل سنت، چون مساقات را اجاره می دانند به استناد مساقات پیامبر(ص) با اهالی خیبر و عدم تجدید آن توسط ابوبکر و عمر، بر این باورند که در فرض مرگ یکی از طرفین اجاره، اجاره باطل نمی شود. ثانیاً:همه مذاهب فقهی اسلامی فسخ عقد لازم اجاره را با برخی از اسباب ممکن دانسته اند، اما در این که مرگ یکی از طرفین عقد اجاره سبب فسخ باشد اختلاف دارند. ثالثاً:تفاسیر متفاوت از برخی روایات امامیه موجب شده که در فرض مرگ یکی از طرفین اجاره، هر دو دسته از قائلان انفساخ و صحت عقد اجاره به آنها استناد کنند.گرچه به نظر درست، عقد اجاره با مرگ یکی از طرفین باطل نمی شود، اما در مواردی مانند موقوفه بودن عین مستأجره و... اجاره باطل می شود.
انفساخ و عدم انفساخ اجاره در فرض مرگ طرفین آن در مذاهب فقهی اسلامی
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی فقهی مرگ نایب در حج
نویسنده:
سید تقی واردی*
،
مقاله نشریه: میقات حج » سال 1397 زمستان 1397 شماره106
مرگ مغزی (با رویکرد فقهی و حقوقی)
ارائه دهنده:
محمود عباسی
،
محمد قائینی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1390
یاد مرگ و آثار تربیتی آن
نویسنده:
مصطفی آزادیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
واکاوی فقهی نگهداری از انواع سگها از منظر مذاهب اسلامی
نویسندگان:
سعید سبوئی جهرمی
،
سید حسین نوری(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 1(پیاپی113)
عدالت جنسیتی و گفتمان عدم تغییر در احکام فقهی زنان
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی زنان » سال 1401 دوره 25، شماره 98 (زمستان 1401)
شیوه های اجتهاد در مذاهب اسلامی
نویسنده:
علی سر ولایتی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 36
درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمد علی تسخیری
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
تداوم علقه زوجیت در فرض مرگ یکی از زوجین: از علقه زوجیت تا علقه احترام
نویسندگان:
محمد جعفر صادق پور
،
زهرا بازرگانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
سیری در مسائل مهدوی در تفاسیر مذاهب اسلامی
نویسندگان:
مرتضی عبدی چاری*
،
سیده فاطمه حسینی میرصفی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1398 زمستان 1398 شماره 52