مبانی شریعتگریزی صوفیه
نویسنده:
حسن یوسفیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
چکیده:
در میان مدعیان عرفان اسلامی کسانی را میتوان یافت که به شریعت بیاعتنا بودهاند و گاه این شریعتگریزی را بر مبانی و ادلهای نیز استوار ساختهاند. در این تحقیق که با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بررسی برخی انحرافها در میان اهل تصوف و عرفان در پیروی از شریعت صورت گرفته است، به تحلیل سخنان و احوال این گروه پرداختهایم. آنها با مبانی زیر به شریعتگریزی دست مییازند: الف) حقیقت، بینیازکننده از شریعت است. آنها با اشاره یا بهتصریح چنین مینمایانند که حقیقتیافتگان بینیاز از شریعت میشوند؛ ب) ولایت اولیا در برابر نبوت انبیاست. برخی از عارفنمایان با استناد به احادیثی منسوب به پیامبر، از عصمت اولیا به معنای اباحۀ همۀ امور برای آنان سخن میگویند؛ ج) هدفی مقدس، توجیهکنندۀ بهرهگیری از ابزارهای غیرشرعی است. آنها بر اساس این مبنا، عشقبازی مشایخ با نوجوانان زیباروی را نه از روی شهوت نفسانی، بلکه به دلیل رؤیت جمال الهی در چهرۀ آنان پنداشتهاند! د) سکر و مستی، عامل خروج از تکلیف است. این مبنا بیش از همه در میان کسانی موسوم به «عقلاء المجانین» جلوه میکند که خداوند عقل را از آنان بازستانده و آزادشان ساخته است.
در میان مدعیان عرفان اسلامی کسانی را میتوان یافت که به شریعت بیاعتنا بودهاند و گاه این شریعتگریزی را بر مبانی و ادلهای نیز استوار ساختهاند. در این تحقیق که با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بررسی برخی انحرافها در میان اهل تصوف و عرفان در پیروی از شریعت صورت گرفته است، به تحلیل سخنان و احوال این گروه پرداختهایم. آنها با مبانی زیر به شریعتگریزی دست مییازند: الف) حقیقت، بینیازکننده از شریعت است. آنها با اشاره یا بهتصریح چنین مینمایانند که حقیقتیافتگان بینیاز از شریعت میشوند؛ ب) ولایت اولیا در برابر نبوت انبیاست. برخی از عارفنمایان با استناد به احادیثی منسوب به پیامبر، از عصمت اولیا به معنای اباحۀ همۀ امور برای آنان سخن میگویند؛ ج) هدفی مقدس، توجیهکنندۀ بهرهگیری از ابزارهای غیرشرعی است. آنها بر اساس این مبنا، عشقبازی مشایخ با نوجوانان زیباروی را نه از روی شهوت نفسانی، بلکه به دلیل رؤیت جمال الهی در چهرۀ آنان پنداشتهاند! د) سکر و مستی، عامل خروج از تکلیف است. این مبنا بیش از همه در میان کسانی موسوم به «عقلاء المجانین» جلوه میکند که خداوند عقل را از آنان بازستانده و آزادشان ساخته است.
مبانی شریعتگریزی صوفیه
3/21/2021 12:00:00 AM
صوفیه از دیدگاه علمای شیعه در قرن گذشته
نویسنده:
علیرضا ذکاوتی قراگزلو
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 101
نورعلی شاه اصفهانی در منابع صوفیه و غیرصوفیه
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1399 دوره 7، شماره 13 (بهار و تابستان 1399)
نسبیت گرایی در توصیه های سلوکی اخلاقی صوفیه
نویسندگان:
احسان قدرت اللهی
،
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1391 (پياپي 10)، پاييز و زمستان 1391 شماره1-2
صوفیه از دید علمای شیعه در قرن گذشته (قسمت دوم)
نویسنده:
علیرضا ذکاوتی قراگزلو
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 شماره 103
امام رضا(ع) در منابع صوفیه تا قرن هفتم هجری
نویسندگان:
منصور داداش نژاد
،
محمد دهقانی زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70
واکاوی متون زهد و بررسی ارتباط مشایخ صوفیه با امام کاظم
نویسنده:
محمد سوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 بهار 1392 شماره53
واکاوی متون زهد و بررسی ارتباط مشایخ صوفیه با امام کاظم علیه السلام
نویسنده:
محمد سوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 1 - بهار - مسلسل 53