ماهیت شناسی عزیمت و رخصت در دانش اصول

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 3
چکیده:
رخصت در لغت به معنای توسع و سهولت است و در اصطلاح اصولیون عبارت است از احکامی که مشروعیت آنها برای عذری از اعذار می‌باشد و به آنچه که شرعاً افراد ملزم به انجام دادن آن هستند عزیمت گفته می‌شودماهیت شناسی عزیمت و رخصت از دیرباز در مباحث علم اصول مطرح بوده است که آیا این دو حکم از احکام تکلیفی‌اند و یا از احکام وضعی؟ برخی اصولیان امامیه و اهل سنت نیز در آثار اصولی خویش متعرض این بحث شده‌اند. برخی عزیمت و رخصت را از مصادیق حکم تکلیفی بشمار آورده‌اند و بعضی دیگر عزیمت و رخصت را از احکام وضعی تلقی‌ کرده‌اند. برخی دیگر عزیمت و رخصت را حکم نمی‌دانند بلکه یک اصطیاد لفظی به شمار می‌آورند. در این مقاله ضمن تبیین معنای عزیمت و رخصت؛ تعریف جدیدی از آن دو ارائه شده است و مباین بودن رابطه رخصت با اباحه مورد تاکید قرار گرفت. مبانی نظریات سه گانه مذکور ارائه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت تکلیفی بودن عزیمت و رخصت با استدلالی چند مورد پذیرش قرار گرفت.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

نوآوریهاى نائینى در دانش اصول

مقاله نشریه: حوزه » سال 1375 شماره 77 - 76

مراحل تاریخى دانش اصول

نویسنده: احمد مبلغی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1382 38-37

نوآوریهاى شیخ انصارى در دانش اصول

نویسنده: عباس مخلصی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1373 شماره 1

رویکردهاى نوین استاد در دانش اصول

مقاله نشریه: حوزه » سال 1376 شماره 82-81

ماهیت شناسی علوم حدیث

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)

ماهیت شناسی الگوریتم اجتهاد

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 2

دیدگاههاى ویژه محقق خوانسارى در دانش اصول

مقاله نشریه: فقه » سال 1378 شماره 20-19

روش شناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی

نویسنده: داود فیرحی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387

اصول و جلوه‌های زیبایی شناسی در قرآن کریم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 219

اصول و جلوه‌های زیبایی شناسی در قرآن کریم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 217
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397