بررسی و تحلیل حذف مقابلهای (احتباک) از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
چکیده:
احتباک یکی از شیوههای بیانی کلام است که با حذف قسمتی از کلام و ذکر قراینی که دلالت بر محذوف دارد، سخن را موجز و مختصر میگرداند و معانی گستردهای را در قالبی محدود به وجود میآورد. در تفسیر آیات قرآن گاهی برای دوری از ابهام و جلوگیری از تشویش ذهن مخاطب در فهم معنای مقصود نیاز است تا سخن حذف شده ذکر شود. توجه به احتباک میتواند راهنمای ما در تشخیص صحیح محذوفات و پاسخگوی برخی از شبهات محتوایی و ناسازگاری ظاهری باشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر تفسیر المیزان به بررسی آرایۀ احتباک در تفسیر قرآن پرداخته و انواع احتباک را از دیدگاه علامۀ طباطبایی بیان کرده و به این نتیجه رسیده است که میزان توجه و استفاده از احتباک در تفسیر المیزان کمتر از تفسیرهایی مانند روح المعانی و التحریر و التنویر است که به این آرایه توجه نمودهاند و دلیل آن را میتوان وجود قرینههای واضح و آشکار در جملات دارای آرایۀ احتباک دانست که تشخیص محذوف را آسان میکند. با این همه از انواع مختلف احتباک در این تفسیر استفاده شده و بیشترین بسامد آن در احتباک مشترک و احتباک ضدی دیده میشود.
احتباک یکی از شیوههای بیانی کلام است که با حذف قسمتی از کلام و ذکر قراینی که دلالت بر محذوف دارد، سخن را موجز و مختصر میگرداند و معانی گستردهای را در قالبی محدود به وجود میآورد. در تفسیر آیات قرآن گاهی برای دوری از ابهام و جلوگیری از تشویش ذهن مخاطب در فهم معنای مقصود نیاز است تا سخن حذف شده ذکر شود. توجه به احتباک میتواند راهنمای ما در تشخیص صحیح محذوفات و پاسخگوی برخی از شبهات محتوایی و ناسازگاری ظاهری باشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر تفسیر المیزان به بررسی آرایۀ احتباک در تفسیر قرآن پرداخته و انواع احتباک را از دیدگاه علامۀ طباطبایی بیان کرده و به این نتیجه رسیده است که میزان توجه و استفاده از احتباک در تفسیر المیزان کمتر از تفسیرهایی مانند روح المعانی و التحریر و التنویر است که به این آرایه توجه نمودهاند و دلیل آن را میتوان وجود قرینههای واضح و آشکار در جملات دارای آرایۀ احتباک دانست که تشخیص محذوف را آسان میکند. با این همه از انواع مختلف احتباک در این تفسیر استفاده شده و بیشترین بسامد آن در احتباک مشترک و احتباک ضدی دیده میشود.
بررسی و تحلیل حذف مقابلهای (احتباک) از دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
1/1/1401 12:00:00 AM
تحلیل مسأله شر در آثار علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبائی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » کرسی ترویجی - 1397
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
بررسی مقایسهای تجربهگرایی از دیدگاه کواین و علامه طباطبایی
نویسنده:
احمد ابراهیمی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
بررسی برهان صدیقین از دیدگاه علامه طباطبایی و ناقدان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]