ارزیابی دیدگاه مفسران در نسبت «اغواگری» به خدا از سوی ابلیس و نتایج کلامی آن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 103
کلیدواژه: ابلیس ، اغوا ، مفسران ، جبر ، اختیار
چکیده:
در قرآن آمده که ابلیس پس از رانده شدن از درگاه الهی، با تعبیر «بِمَا أَغْوَیتَنِی»، گمراهی خود را به خدا نسبت داده است. برخی مفسران سخن ابلیس را صادق و گروهی آن را کاذب دانسته و این تصدیق یا تکذیب را زمینه طرح موضوع جبر و تفویض قرار داده‌اند.
این پژوهش با بررسی آرای مفسران به نتایج زیر رسیده است:
1- برخی مفسران به دلیل عدم اهتمام به موضوع، سکوت کرده‌اند.
2- معتقدان به جبر، اغوا را به‌معنای اضلال دانسته و از آن جبر فهمیده‌اند.
3- برخی معتقدان به عدل الهی، با اینکه ادعای ابلیس را صادق شمرده‌اند، «اغوا» را به‌گونه‌ای معنا کرده‌اند که باعث بی‌عدالتی خدا و جبر موجودات بر گناه نشود.
4- برخی دیگر از مفسران به دلیل استشمام معنای جبر از واژه اغوا، ابلیس را در این ادّعا، کاذب و بدخواه دانسته‌اند.
5- علامه طباطبایی با اینکه سخن ابلیس را صادق شمرده، اما برای پرهیز از جبر، «اغوا» را اغوای ثانوی و نتیجه سوء انتخاب خود ابلیس دانسته است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی صفت عدم تناهی خداوند و نتایج و لوازم آن از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا

نویسنده: حمید علی آبادی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

برداشتی نوین از تناسخ افلاطونی و رویکرد ملاصدرا نسبت به آن

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 2

نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی بر مبنای هدیه بودن جنین از سوی خدا

مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1395 پاييز 1395 شماره33

نسبت تمدن اسلامی و مدرنیته از دیدگاه امام خمینی

نویسنده: روح الله نامداری ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ماهیت اختیار ملائک و دلالت های کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: زینب سادات فیاض پور ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397