نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام خمینی(ره) (در دوره اقامت در فرانسه)
نویسنده:
ابراهیم طالبی دارابی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
چکیده:
در پایان این مقاله، نتیجه اى که از مباحث سیاسى امام در چهار ماه
قبل از پیروزى گرفته مى شود، ارائه مىگردد. لازم به ذکر است هر چند این نوشته به
اختصار و ایجاز، اندیشههاى امام در این دوره حساس و پرحادثه را به تدوین و نظم
کشانده؛ امّا تصریح مى شود که امّهات آن را فروگذار نکرده است . لذا نتیجهاى که از آن
ارائه مىشود، محصول دقیق مباحث سیاسى امام خواهدبود. 1ـ امام نه تنها با رژیم سلطنتى به عنوان یک نظام غیرمشروع، طاغوتى و ضد مردمى و
غیرقابل قبول و تحمّل، مبارزه مىکنند؛ بلکه در طول این مدت اندیشههاى کسانى را که
به نحوى خواستار حفظ سلطنت منهاى حکومت هستند نیز مورد نقد قرار مىدهند. 2ـ امام با نفى و نقد رژیم سلطنتى، بدیل محکم و همه پسندى تحت عنوان
«جمهورى اسلامى» به عنوان نظامى الهى ـ مردمى ارائه مىنمایند. سلوک و ضوابط
بنیادین نظام سیاسى امام متّصف به قوانین اسلام و متکى به آراى مردم، در تمام مراحل و
مراکز است. 3ـ امام در طول این مدت، به انحاى مختلف و با روشهاى گوناگون سعى مىکنند تا
تلقى و تفسیر دقیقى از اسلام ارائه نمایند. مهمترین اندیشه امام در این وادى، معرفى
اسلام به عنوان یک مکتب سیاسى و عبادى است که هم به دنیاى انسانها نظر دارد و هم به
آخرتشان. این اندیشه امام، کارکردى دوگانه داشت؛ یکى، مبارزه با کسانى که هیچ بهره
اى از اسلام نداشتند و با حکومت آن مخالف بودند، دوّم مبارزه با جریان یا اشخاصى که
دم از اسلام و دین مىزدند، ولى ترجیح مىدادند که دین از سیاست جدا باشد. 4ـ نتیجه چهارمى که از مباحث سیاسى امام حاصل مىشود، این است که این رهبر
الهى و مردم گرا، انقلاب و قیام را در انحصار هیچ صنف و گروهى قرار نمىدادند.
احتجاج ایشان این بود که همه ملت به پا خاسته و نهضت از متن تمامى ملت جوشیده
است. 5 ـ امام غایات و خواسته هاى اساسى و بنیادین این نهضت را در واقعى ترین شکل و
آرمانىترین حالت، در این مىدانستند که بااین انقلاب و تأسیس نظام جمهورى
اسلامى، «سعادت»،«عدالت»،«آزادى »،«استقلال»،«برخوردارى از نعم الهى»،«رهایى
از تمام قیود استعمارى و استبدادى» محقق خواهد شد. و امام این اهداف را در رعایت
الگوى سیاسى «جمهورى اسلامى مبتنى بر ضوابط اسلام و متکى بر آراى ملت» متصور
مىدانستند. 6ـ ماهیت این نظام سیاسى در نگاه امام عبارت بوده است از : خدمتگزارى،
دموکراسى، عدالت حقیقى، مسوولیت حکومت در برابر ملت، رضایت و پذیرش
مردمى. همه اینها از نظر امام در صورتى حفظ مى شود که قاعده سیاسى، ابتناى نظام به
قوانین اسلام و اتکاى حکومت به آراى مردم در جریان مستمر باشد. 7 ـ از نظر امام، در حکومت اسلامى حق حاکمیت و تعیین سرنوشت از آن مردم است
و نهادهاى مدنى و مسوولیتهاى سیاسى با نظر و رأى مردم مشروعیت مىگیرد. مطابق
آراى امام، همه کس و همه چیز در نظام سیاسى اسلام و جمهورى اسلامى ایران، تابع
مردم است و هیچ زور و تحمیلى نباید به وجود بیاید. امام بارها مطرح نمودند که
حکومت مبعوث مردم است و حاکمان خدمتگزاران و تابعان مردماند. 8ـ در نگاه امام، آزادى حق خدادادى و طبیعى بشر است و به عنوان حق اولیه
محسوب مىشود. امام در این مباحث مکرر در مکرر اعلام مى کنند که اسلام مرکز و
پناهگاه آزادى است و آزادى از بنیادهاى دین اسلام است و در حکومت اسلامى آینده،
آزادى به نحو کامل و حقیقى وجود خواهد داشت و استدلال مى کنند، مطابق اصل
توحید، لازمه عبودیت الهى، آزادى است. بنابراین، هیچ کس حق سلطه بر دیگرى را
ندارد. 9 ـ در این مباحث، هرچند امام معتقد بودند کار ویژه اصلى روحانیون در حکومت
اسلامى، «نظارت»، «هدایت»، و «اصلاح» است؛ اما به خاطر شرایط بعدى انقلاب
مصلحتا و ترجیحا اعلام کردند روحانیون مسوولیت پستهاى دولتى را برعهده بگیرند تا
نظام سیاسى به عنوان اوجب واجبات حفظ شود. 10ـ امام در اغلب نوشته ها، مصاحبه ها و سخنرانیها تأکید مى کنند؛ مشى دیکتاتورى،
استبداد، ذلّت پذیرى، فساد، دخالت بیگانگان، ثروت اندوزى، امتیازات، فضاى اختناق
و خصلتهاى ضد مردمى، به عنوان ویژگیها و خصوصیات رژیم پهلوى باید از میان
برداشته شود و فضاى عدالت، رئوفت، استقلال، آزادى، معنویت، اسلام گرایى،
استکبار ستیزى و مردم گرایى ایجاد گردد.
در پایان این مقاله، نتیجه اى که از مباحث سیاسى امام در چهار ماه
قبل از پیروزى گرفته مى شود، ارائه مىگردد. لازم به ذکر است هر چند این نوشته به
اختصار و ایجاز، اندیشههاى امام در این دوره حساس و پرحادثه را به تدوین و نظم
کشانده؛ امّا تصریح مى شود که امّهات آن را فروگذار نکرده است . لذا نتیجهاى که از آن
ارائه مىشود، محصول دقیق مباحث سیاسى امام خواهدبود. 1ـ امام نه تنها با رژیم سلطنتى به عنوان یک نظام غیرمشروع، طاغوتى و ضد مردمى و
غیرقابل قبول و تحمّل، مبارزه مىکنند؛ بلکه در طول این مدت اندیشههاى کسانى را که
به نحوى خواستار حفظ سلطنت منهاى حکومت هستند نیز مورد نقد قرار مىدهند. 2ـ امام با نفى و نقد رژیم سلطنتى، بدیل محکم و همه پسندى تحت عنوان
«جمهورى اسلامى» به عنوان نظامى الهى ـ مردمى ارائه مىنمایند. سلوک و ضوابط
بنیادین نظام سیاسى امام متّصف به قوانین اسلام و متکى به آراى مردم، در تمام مراحل و
مراکز است. 3ـ امام در طول این مدت، به انحاى مختلف و با روشهاى گوناگون سعى مىکنند تا
تلقى و تفسیر دقیقى از اسلام ارائه نمایند. مهمترین اندیشه امام در این وادى، معرفى
اسلام به عنوان یک مکتب سیاسى و عبادى است که هم به دنیاى انسانها نظر دارد و هم به
آخرتشان. این اندیشه امام، کارکردى دوگانه داشت؛ یکى، مبارزه با کسانى که هیچ بهره
اى از اسلام نداشتند و با حکومت آن مخالف بودند، دوّم مبارزه با جریان یا اشخاصى که
دم از اسلام و دین مىزدند، ولى ترجیح مىدادند که دین از سیاست جدا باشد. 4ـ نتیجه چهارمى که از مباحث سیاسى امام حاصل مىشود، این است که این رهبر
الهى و مردم گرا، انقلاب و قیام را در انحصار هیچ صنف و گروهى قرار نمىدادند.
احتجاج ایشان این بود که همه ملت به پا خاسته و نهضت از متن تمامى ملت جوشیده
است. 5 ـ امام غایات و خواسته هاى اساسى و بنیادین این نهضت را در واقعى ترین شکل و
آرمانىترین حالت، در این مىدانستند که بااین انقلاب و تأسیس نظام جمهورى
اسلامى، «سعادت»،«عدالت»،«آزادى »،«استقلال»،«برخوردارى از نعم الهى»،«رهایى
از تمام قیود استعمارى و استبدادى» محقق خواهد شد. و امام این اهداف را در رعایت
الگوى سیاسى «جمهورى اسلامى مبتنى بر ضوابط اسلام و متکى بر آراى ملت» متصور
مىدانستند. 6ـ ماهیت این نظام سیاسى در نگاه امام عبارت بوده است از : خدمتگزارى،
دموکراسى، عدالت حقیقى، مسوولیت حکومت در برابر ملت، رضایت و پذیرش
مردمى. همه اینها از نظر امام در صورتى حفظ مى شود که قاعده سیاسى، ابتناى نظام به
قوانین اسلام و اتکاى حکومت به آراى مردم در جریان مستمر باشد. 7 ـ از نظر امام، در حکومت اسلامى حق حاکمیت و تعیین سرنوشت از آن مردم است
و نهادهاى مدنى و مسوولیتهاى سیاسى با نظر و رأى مردم مشروعیت مىگیرد. مطابق
آراى امام، همه کس و همه چیز در نظام سیاسى اسلام و جمهورى اسلامى ایران، تابع
مردم است و هیچ زور و تحمیلى نباید به وجود بیاید. امام بارها مطرح نمودند که
حکومت مبعوث مردم است و حاکمان خدمتگزاران و تابعان مردماند. 8ـ در نگاه امام، آزادى حق خدادادى و طبیعى بشر است و به عنوان حق اولیه
محسوب مىشود. امام در این مباحث مکرر در مکرر اعلام مى کنند که اسلام مرکز و
پناهگاه آزادى است و آزادى از بنیادهاى دین اسلام است و در حکومت اسلامى آینده،
آزادى به نحو کامل و حقیقى وجود خواهد داشت و استدلال مى کنند، مطابق اصل
توحید، لازمه عبودیت الهى، آزادى است. بنابراین، هیچ کس حق سلطه بر دیگرى را
ندارد. 9 ـ در این مباحث، هرچند امام معتقد بودند کار ویژه اصلى روحانیون در حکومت
اسلامى، «نظارت»، «هدایت»، و «اصلاح» است؛ اما به خاطر شرایط بعدى انقلاب
مصلحتا و ترجیحا اعلام کردند روحانیون مسوولیت پستهاى دولتى را برعهده بگیرند تا
نظام سیاسى به عنوان اوجب واجبات حفظ شود. 10ـ امام در اغلب نوشته ها، مصاحبه ها و سخنرانیها تأکید مى کنند؛ مشى دیکتاتورى،
استبداد، ذلّت پذیرى، فساد، دخالت بیگانگان، ثروت اندوزى، امتیازات، فضاى اختناق
و خصلتهاى ضد مردمى، به عنوان ویژگیها و خصوصیات رژیم پهلوى باید از میان
برداشته شود و فضاى عدالت، رئوفت، استقلال، آزادى، معنویت، اسلام گرایى،
استکبار ستیزى و مردم گرایى ایجاد گردد.
نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام خمینی(ره) (در دوره اقامت در فرانسه)
3/21/1999 12:00:00 AM
نگاهى به دیدگاههاى فقهى شهید مصطفى خمینى
نویسنده:
اسماعیل اسماعیلی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1376 شماره 82-81
نگاهى به «شرح چهل حدیث» امام خمینى(ره)
نویسنده:
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21
اندیشه سیاسی امام خمینی ره
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
نظامهای سیاسی در تفسیر سیاسی امام خمینی(ره)
نویسنده:
محمد باقر نقوی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 27 - پاییز 1395
تربیت سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: راه تربیت » سال 1387 بهار 1387 شماره5
کرامت انسان در قرآن با نگاهى به شعر امام خمینى ره
نویسنده:
قدرت الله عفتی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 302
نظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
رضا لک زایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1392 بهار 1392 شماره6