مولفههای جامعهپذیری حجاب مطالعه موردی دانشآموزان دبیرستانی شهر قم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
چکیده:
چکیده حجاب قرآنی دارای ابعاد سهگانه(پوششی، رفتاری و گفتاری) است که در مجموع میتواند پیامدها و آثار مهمی چون امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را در پی داشته باشد. از آنجا که نوع رفتارهای انسانی بر نگرشها و دیدگاههای آنهامبتنی است، بررسی نگرش دختران دبیرستانی و تحلیل فرایند شکلگیری نگرشها و عوامل موثر بر آن، مسئولان فرهنگی کشور را جهت بسترسازیهای مناسب و آگاهیبخشی و نهادینه کردن این هنجار اجتماعی یاری میرساند. سوال اصلی مقاله حاضر این است که عوامل اصلی تاثیرگذار بر هماهنگی یا ناهماهنگی نگرش دانشآموزان دختر دبیرستانهای قم با الگوی مطلوب درباره حجاب چیست؟درپاسخ به این سوال بنابر نظر محققان اجتماعی، خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه را از نهادهای موثر در جامعهپذیری افراد و پذیرش ارزشها و هنجارهای اجتماعی تلقی شده و فرضیههای مختلفی مطرح گردید که متغیرهای مستقل آنهاشامل: پوشش مادر، اهتمام والدین به نحوه پوشش دختران، هماهنگی والدین در نوع پوشش دختران، پوشش دوستان، پوشش دبیران مدرسه، محتوای کتب درسی در ارتباط با حجاب، و نحوه ارتباط و تعامل دبیران و مسئولین مدرسه با دانشآموزان در رابطه با حجاب آنها، میزان و نوع استفاده رسانهای (تلویزیون، اینترنت، ماهواره)میباشد.جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، صرف نظر از ادبیات و مبانی نظری تحقیق که به روش کتابخانهای و با استفاده از آثار و تحقیقات مشابه در این زمینه بوده است عمدتا به روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته فرضیههای تحقیق با استفاده از فنون آماری و بر اساس پرسشنامه طراحی شده و نرم افزارspss16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده بیش از 60 درصد دانشآموزان به حجاب نگرش مثبت دارند و نگرش دانشآموزان به حجاب با نگرش مطلوب دینی تفاوت زیادی ندارد. در بین فرضیات مطرح شده، پوشش مادر، اهتمام والدین به پوشش دختران، تقید دبیران به حجاب، میزان ترغیب محتوای کتب درسی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. استفاده از ماهواره رابطه مستقیم و منفی با نگرش مثبت به حجاب دارد.دو متغیر پوشش دوستان و استفاده از اینترنت رابطه معنادار با نگرش به حجاب دختران ندارند.
چکیده حجاب قرآنی دارای ابعاد سهگانه(پوششی، رفتاری و گفتاری) است که در مجموع میتواند پیامدها و آثار مهمی چون امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را در پی داشته باشد. از آنجا که نوع رفتارهای انسانی بر نگرشها و دیدگاههای آنهامبتنی است، بررسی نگرش دختران دبیرستانی و تحلیل فرایند شکلگیری نگرشها و عوامل موثر بر آن، مسئولان فرهنگی کشور را جهت بسترسازیهای مناسب و آگاهیبخشی و نهادینه کردن این هنجار اجتماعی یاری میرساند. سوال اصلی مقاله حاضر این است که عوامل اصلی تاثیرگذار بر هماهنگی یا ناهماهنگی نگرش دانشآموزان دختر دبیرستانهای قم با الگوی مطلوب درباره حجاب چیست؟درپاسخ به این سوال بنابر نظر محققان اجتماعی، خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه را از نهادهای موثر در جامعهپذیری افراد و پذیرش ارزشها و هنجارهای اجتماعی تلقی شده و فرضیههای مختلفی مطرح گردید که متغیرهای مستقل آنهاشامل: پوشش مادر، اهتمام والدین به نحوه پوشش دختران، هماهنگی والدین در نوع پوشش دختران، پوشش دوستان، پوشش دبیران مدرسه، محتوای کتب درسی در ارتباط با حجاب، و نحوه ارتباط و تعامل دبیران و مسئولین مدرسه با دانشآموزان در رابطه با حجاب آنها، میزان و نوع استفاده رسانهای (تلویزیون، اینترنت، ماهواره)میباشد.جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، صرف نظر از ادبیات و مبانی نظری تحقیق که به روش کتابخانهای و با استفاده از آثار و تحقیقات مشابه در این زمینه بوده است عمدتا به روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته فرضیههای تحقیق با استفاده از فنون آماری و بر اساس پرسشنامه طراحی شده و نرم افزارspss16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده بیش از 60 درصد دانشآموزان به حجاب نگرش مثبت دارند و نگرش دانشآموزان به حجاب با نگرش مطلوب دینی تفاوت زیادی ندارد. در بین فرضیات مطرح شده، پوشش مادر، اهتمام والدین به پوشش دختران، تقید دبیران به حجاب، میزان ترغیب محتوای کتب درسی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. استفاده از ماهواره رابطه مستقیم و منفی با نگرش مثبت به حجاب دارد.دو متغیر پوشش دوستان و استفاده از اینترنت رابطه معنادار با نگرش به حجاب دختران ندارند.
مولفههای جامعهپذیری حجاب مطالعه موردی دانشآموزان دبیرستانی شهر قم
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی جامعه شناختی حجاب در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قم و مقایسه آن با الگوی مطلوب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ؛ مطالعه موردی: طلاب و دانشجویان شهر قم
نویسندگان:
عماد افروغ
،
علی اکبری معلم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1391 (پياپي 59)، پاييز 1391 شماره3
پساسکولاریسم، سبک زندگی و آموزههای دینی (مورد مطالعه دبیرستانهای شهر قم)
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 1 (پیاپی 25)
بررسی وضعیت دینداری جوانان شهر قم
نویسنده:
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 2
حکمروایی شهری اسلامی ، تبیین رابطه قدرت شهری با فضای شهری (مورد مطالعه شهر قم)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]