فلسفه مجازات

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12
چکیده:
مدخل
مجازات یکى از قدیمى‏ترین نهادهاى بشرى است. جامعه‏اى را نمى‏توان تصور کرد که متجاوزان به قواعد نوشته یا نانوشته‏اى را که مبناى اداره آن جامعه است، مشمول مجازات قرار ندهد. در بیشتر ادیان، مجازات جایگاهى محکم و دیرینه دارد. طبق عقاید مذهبى، خاطیان از دستورهاى خدا، یا خدایان، در انتظار مجازات آسمانى در این جهان یا، اگر نه، در جهان آخرت خواهند بود.
نقطه مقابل مجازات، پاداش است و شاید پاداش رفتار نیک، همانند مجازات رفتار زشت، شیوه‏اى باستانى و ریشه‏دار باشد. اما مجازات ویژگى مشخصى دارد که به نظر مى‏رسد از بعد فلسفى اعمال آن را مساله‏برانگیز کند، در حالى که درباره پاداش این‏سخن صادق نیست: مجازات از دیدگاه مجازات‏دیدگان، خصلتا ناخوشایند است. مسلما برخى از خاطیان مى‏توانند با مجازاتهاى مقرر شده کنار بیایند (میزان کنار آمدن آنان در هر مورد، ممکن است متفاوت باشد). ولى از نظر منطقى، همه مجازاتها باید متضمن تنبیه مجرم باشد یعنى متضمن اعمال مجازاتهایى که اصولا ناخوشایند است. [بدین ترتیب،] انسان کیفر دیده با خود کارى کرده است که صرف نظر از هر چیز دیگر، اعمال آن [یعنى مجازات] را برنمى‏گزید.

فلسفه مجازات

نویسنده: ناصر قربان نیا ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

مجازات

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 شهریور 96

مجازات و سخاوت

نویسنده: رفیع افتخار ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1390 شماره 255

دیه یا مجازات مالی

نویسنده: فاضل صالحی ،
کتاب: - 1376

اهداف و مبانی مجازات

کتاب: بوستان کتاب - 1387

سازگاری مجازات با کرامت بشر

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29

مجازات رجم در پرتو عناوین ثانوی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 2

تأثیر مرگ قاتل عمد بر مجازات

مقاله نشریه: فقه » سال 1393 شماره 81
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397