نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعتگرایانه
نویسندگان:
افلاطون صادقی
،
فرنگیس براز
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
چکیده:
رواقیّون برای اثبات مبانی و اصول اخلاق خود از فلسفه، منطق، و طبیعیّات بهره گرفتند. آنها به اخلاق به عنوان علمی تجربی نگاه میکردند، و برای اثبات شیوههای اصولی خود، از تجربهپذیری امور و ارتباط علّی- معلولی پدیدهها کمک میگرفتند. این خود، از جمله دلایلی است که ثابت میکند رواقیّون برای اثبات امور اخلاقی خود به قوانین طبیعی توجّه داشتند. متافیزیک رواقی نیز مانند متافیزیک دیگر مکاتب فلسفی، شبیه مکاتب ارسطویی، افلاطونی به موضوعات اخلاقی، شبیه خیر و شرّ، فضیلت و رذیلت و ... توجّه داشت، امّا، آنان این موضوع را بر اساس قانون طبیعی جهانی توجیه میکردند. رواقیّون توانستند بر طبق این اصول نتیجه بگیرند آنچه موافق با طبیعت است، دارای ارزش مثبت و آنچه مخالف آن است، دارای ارزش منفی خواهد بود. طبیعت هر چیزی در این است که از ساختارها و الگوهای رفتاری که طبیعت جهان یا خالقاش در وجود او قرار داده است، پیروی کند؛ زیرا در سراسر جهان اصول علّی و معلولی حاکم است و هر چیزی بر وفق طبیعت اتفاق میافتد، پس باید بر طبق طبیعت و هماهنگ با طبیعت عمل کرد. دیدگاههای جهانشناسی آنان در اخلاقیّات آنها بسیار تأثیر گذاشت و اصولاً رواقیّون برای استحکام پایههای اخلاقیشان از بحثهای فلسفی، طبیعتشناسی و معرفت-شناسی استفاده کردند؛ زیرا آنها مهمترین اصول اخلاقی و حتی شناختشناسیشان را بر حسب جهان بیرونی توجیه میکردند.
شیوهی تحقیق در این مقاله توصیفی، تحلیلی و تبیینی است؛ و مبانی اخلاق رواقی با توجّه به دیدگاههای آنها در مورد انسان، جهان، طبیعت، و خدا توضیح داده شده است.
رواقیّون برای اثبات مبانی و اصول اخلاق خود از فلسفه، منطق، و طبیعیّات بهره گرفتند. آنها به اخلاق به عنوان علمی تجربی نگاه میکردند، و برای اثبات شیوههای اصولی خود، از تجربهپذیری امور و ارتباط علّی- معلولی پدیدهها کمک میگرفتند. این خود، از جمله دلایلی است که ثابت میکند رواقیّون برای اثبات امور اخلاقی خود به قوانین طبیعی توجّه داشتند. متافیزیک رواقی نیز مانند متافیزیک دیگر مکاتب فلسفی، شبیه مکاتب ارسطویی، افلاطونی به موضوعات اخلاقی، شبیه خیر و شرّ، فضیلت و رذیلت و ... توجّه داشت، امّا، آنان این موضوع را بر اساس قانون طبیعی جهانی توجیه میکردند. رواقیّون توانستند بر طبق این اصول نتیجه بگیرند آنچه موافق با طبیعت است، دارای ارزش مثبت و آنچه مخالف آن است، دارای ارزش منفی خواهد بود. طبیعت هر چیزی در این است که از ساختارها و الگوهای رفتاری که طبیعت جهان یا خالقاش در وجود او قرار داده است، پیروی کند؛ زیرا در سراسر جهان اصول علّی و معلولی حاکم است و هر چیزی بر وفق طبیعت اتفاق میافتد، پس باید بر طبق طبیعت و هماهنگ با طبیعت عمل کرد. دیدگاههای جهانشناسی آنان در اخلاقیّات آنها بسیار تأثیر گذاشت و اصولاً رواقیّون برای استحکام پایههای اخلاقیشان از بحثهای فلسفی، طبیعتشناسی و معرفت-شناسی استفاده کردند؛ زیرا آنها مهمترین اصول اخلاقی و حتی شناختشناسیشان را بر حسب جهان بیرونی توجیه میکردند.
شیوهی تحقیق در این مقاله توصیفی، تحلیلی و تبیینی است؛ و مبانی اخلاق رواقی با توجّه به دیدگاههای آنها در مورد انسان، جهان، طبیعت، و خدا توضیح داده شده است.
نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعتگرایانه
3/21/2011 12:00:00 AM
نگرشی دیگر بر نسبت اخلاق و سیاست
نویسنده:
محمدباقر خرمشاد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92
نسبت اخلاق و سیاست؛ بررسى چهار نظریه
نویسنده:
سید حسن اسلامى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و ششم - تابستان 83
نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ
نویسنده:
سید نصیراحمد حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
تحلیل دیدگاه آیتالله معرفت در خصوص نسبت لفظ آیه با سبب نزول
نویسنده:
سیده سعیده غروی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
تأملی فلسفی در باب نسبت فقه و اخلاق
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
تاملی فلسفی در باب نسبت فقه و اخلاق
نویسنده:
حسین سوزن چی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 1398 شماره39
اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام
نویسنده:
محمد جداری عالی
، استاد راهنما:
احد فرامرز قراملکی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
سیدحسین میرمعزی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]