سازمان دانشگاه اسلامی بهمثابه نهاد علم
نویسندگان:
علی خدیوی
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 5
چکیده:
دانشگاه مدرن، به عنوان نماد گفتمان مدرنیته در حوزه علم و فرهنگ، حامل باورها و ارزشهایی در تضاد با جوامع اسلامی بود. بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلامی شدن و تغییر ارزشهای آن به نفع جامعه اسلامی، به یکی از آرمانهای انقلاب تبدیل شد. در این راستا ایدهها، پژوهشها و اقدامهای گوناگونی برای اسلامیسازی دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر به دنبال یافتن رهیافتی برای «اسلامی شدن» و بررسی چگونگی حل تضاد سازمان دانشگاه مدرن (فعلی) با جامعه اسلامی است. در این تحقیق، از روش کیفی مطالعه کتابخانهای، مصاحبه، و روش تحلیل مضمون، برای پاسخ به این پرسشها استفاده شده است: چگونه دانشگاه مدرن میتواند تضاد خود با جامعه را به صورت بنیادین حل کند؟ الگوهای نهادی چه کمکی به این کار میکنند؟ کدام یک از عناصر سازمان دانشگاه، بیشترین سهم را در اسلامی شدن سازمان دانشگاه بر عهده دارد؟
یافتهها نشان داد که دانشگاه با عناصر ذهنی و عینی جامعه اسلامی در ارتباط است و عنصر محیط، اصلیترین نقش را در تعریف سازمان دانشگاه اسلامی دارد. همچنین روشن شد که دانشگاه با «نهادی شدن» میتواند تضاد و فاصله خود با جامعه اسلامی را از بین ببرد و قدرت و مهارت سخن گفتن و همدلی با مردم، و مشروعیت و استمرار حیات خود را به دست آورد. بنابراین سازمان دانشگاه اسلامی به مثابه نهاد علم، انعطافپذیر و انطباقپذیر با جامعه اسلامی است و دارای سه عنصر و رکن نهادی راهبرد، فرهنگ و ساختار سازمانی است که در فرایند نهادی شدن سازمان دانشگاه بیشترین تأثیر و تأثر را دارند.
دانشگاه مدرن، به عنوان نماد گفتمان مدرنیته در حوزه علم و فرهنگ، حامل باورها و ارزشهایی در تضاد با جوامع اسلامی بود. بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلامی شدن و تغییر ارزشهای آن به نفع جامعه اسلامی، به یکی از آرمانهای انقلاب تبدیل شد. در این راستا ایدهها، پژوهشها و اقدامهای گوناگونی برای اسلامیسازی دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر به دنبال یافتن رهیافتی برای «اسلامی شدن» و بررسی چگونگی حل تضاد سازمان دانشگاه مدرن (فعلی) با جامعه اسلامی است. در این تحقیق، از روش کیفی مطالعه کتابخانهای، مصاحبه، و روش تحلیل مضمون، برای پاسخ به این پرسشها استفاده شده است: چگونه دانشگاه مدرن میتواند تضاد خود با جامعه را به صورت بنیادین حل کند؟ الگوهای نهادی چه کمکی به این کار میکنند؟ کدام یک از عناصر سازمان دانشگاه، بیشترین سهم را در اسلامی شدن سازمان دانشگاه بر عهده دارد؟
یافتهها نشان داد که دانشگاه با عناصر ذهنی و عینی جامعه اسلامی در ارتباط است و عنصر محیط، اصلیترین نقش را در تعریف سازمان دانشگاه اسلامی دارد. همچنین روشن شد که دانشگاه با «نهادی شدن» میتواند تضاد و فاصله خود با جامعه اسلامی را از بین ببرد و قدرت و مهارت سخن گفتن و همدلی با مردم، و مشروعیت و استمرار حیات خود را به دست آورد. بنابراین سازمان دانشگاه اسلامی به مثابه نهاد علم، انعطافپذیر و انطباقپذیر با جامعه اسلامی است و دارای سه عنصر و رکن نهادی راهبرد، فرهنگ و ساختار سازمانی است که در فرایند نهادی شدن سازمان دانشگاه بیشترین تأثیر و تأثر را دارند.
سازمان دانشگاه اسلامی بهمثابه نهاد علم
3/21/2019 12:00:00 AM
مطالعه تطبیقی سازمان نهاد روحانیت شیعی و مسیحی(واتیکان)
ارائه دهنده:
علی الشیخ
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1392
بازتاب انقلاب اسلامی بر سازمان جهاد اسلامی فلسطین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 18 - تابستان 93
دیدگاه یوزف شاخت به فقه اسلامی بهمثابه دانش اجتماعی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 4 (پیاپی 20)
بررسی نشست بین المللی استعمارزدایی علم در دانشگاه ناتینگهام مالزی
ارائه دهنده:
حمید پارسانیا
،
حسن محمدی دوستدار
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1393
گفتمان بهمثابه روششناسی مطالعه تمدن
نویسنده:
عبدالمجید مبلغی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 88
نظریه اعتباریات بهمثابه نظریهای انسانشناختی
نویسنده:
محمدتقی کرمی قهی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80
مناسبات تمدن اسلامی جنبش نرمافزاری و دانشگاه
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1385
جمهوری اسلامی ایران و سازمان-های بین المللی
نویسنده:
غلامرضا کریمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85