بررسی و تحلیل انتقادی آموزه قرآنی مرگ در دایرةالمعارف قرآن لیدن و دانشنامه قرآن الیور لیمن
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 104
کلیدواژه:
خاورشناسان
،
دایرةالمعارف قرآن
،
دانشنامه قرآن کریم
،
مرگ
،
قرآن کریم
،
جین دمن مک اولیف
،
الیور لیمن
چکیده:
خاورشناسان در دهههای اخیر در حوزه مطالعات قرآنی به تدوین دایرةالمعارفهایی دست زدهاند که از مهمترین آنها دایرةالمعارف قرآن لیدن و نیز دانشنامه قرآن الیور لیمن است. نویسندگان مقالات این دو گرچه مدعی دقت و انصاف در تبیین و تقریر دیدگاه قرآناند، اما بررسی مقالات نشان میدهد که خطاهای روشی و محتوایی متعددی در آنها وجود دارد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف روشن ساختن فضای فکری خاورشناسان و تبیین برداشتهای ناصواب ایشان از قرآن کریم، به بررسی و نقد مدخل «مرگ و مرده» از دایرةالمعارف قرآن لیدن و نیز مدخل «مرگ» از دانشنامه الیور لیمن میپردازد. دقیق نبودن ارجاعات و استناد به پژوهشها و منابع غیراصیل، رویکردهای جانبدارانه و جامع نبودن محتوای مقاله نسبت به آموزههای قرآنی، از مهمترین یافتههای این پژوهش در حوزه خطاهای ناظر به روش و رعایت اصول دایرةالمعارف نویسی آنهاست. در حوزه خطاهای محتوایی نیز برداشتهای نویسندگان در مورد مسائلی همچون مرگ اول و دوم، کاربردهای نفس و روح در قرآن، چگونگی اسناد مرگ به خداوند و ارتباط زندگان با مردگان، سطحی بوده و بر اساس منابع اهل سنت و مخالف دلالتهای قرآنی است و ازاینرو، مطالعات ایشان قابل اعتماد بهنظر نمیرسد.
خاورشناسان در دهههای اخیر در حوزه مطالعات قرآنی به تدوین دایرةالمعارفهایی دست زدهاند که از مهمترین آنها دایرةالمعارف قرآن لیدن و نیز دانشنامه قرآن الیور لیمن است. نویسندگان مقالات این دو گرچه مدعی دقت و انصاف در تبیین و تقریر دیدگاه قرآناند، اما بررسی مقالات نشان میدهد که خطاهای روشی و محتوایی متعددی در آنها وجود دارد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف روشن ساختن فضای فکری خاورشناسان و تبیین برداشتهای ناصواب ایشان از قرآن کریم، به بررسی و نقد مدخل «مرگ و مرده» از دایرةالمعارف قرآن لیدن و نیز مدخل «مرگ» از دانشنامه الیور لیمن میپردازد. دقیق نبودن ارجاعات و استناد به پژوهشها و منابع غیراصیل، رویکردهای جانبدارانه و جامع نبودن محتوای مقاله نسبت به آموزههای قرآنی، از مهمترین یافتههای این پژوهش در حوزه خطاهای ناظر به روش و رعایت اصول دایرةالمعارف نویسی آنهاست. در حوزه خطاهای محتوایی نیز برداشتهای نویسندگان در مورد مسائلی همچون مرگ اول و دوم، کاربردهای نفس و روح در قرآن، چگونگی اسناد مرگ به خداوند و ارتباط زندگان با مردگان، سطحی بوده و بر اساس منابع اهل سنت و مخالف دلالتهای قرآنی است و ازاینرو، مطالعات ایشان قابل اعتماد بهنظر نمیرسد.
بررسی و تحلیل انتقادی آموزه قرآنی مرگ در دایرةالمعارف قرآن لیدن و دانشنامه قرآن الیور لیمن
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی و تحلیل انتقادی آموزه قرآنی مرگ در دایره المعارف قرآن لیدن و دانشنامه قرآن الیور لیمن
نویسنده:
علیرضا اسعدی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 دوره 27، شماره 3 (پاییز 1401)
نقد و بررسی مدخل "امامت" در دایرةالمعارف الیور لیمن
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 3
بررسی و نقد نگاه EQ (دائرةالمعارف قرآن لیدن) به متن قرآن
نویسنده:
علی خراسانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 3
بررسی و نقد برخی مقالات دایرةالمعارف قرآن الیور لیمن درباره حوا، ساره، مریم و خدیجه، زنان منسوب به پیامبران
نویسندگان:
نجمه قافی
،
محمدهادی منصوری
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
بررسی و نقد اثرپذیری قرآن از تورات و انجیل در EQ (دائرةالمعارف قرآن لیدن)
نویسنده:
علی خراسانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
بررسی و تحلیل شیوه قرآن کریم در بیان آموزه های فقهی
نویسنده:
سیدجعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فقهی » سال 1391 بهار و تابستان 1391 شماره1
بررسی مقاله «عقود و عهود» از دایرة المعارف قرآن «لیدن»
نویسندگان:
محمدعلی راغبی
،
معصومه سادات فرحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
بررسی و نقد نگاه EQ (دائره المعارف قرآن لیدن) به متن قرآن
نویسنده:
علی خراسانی*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1399 دوره 2، شماره 3 (پاییز 1399)
بررسی و نقد اثرپذیری قرآن از تورات و انجیل در EQ (دائره المعارف قرآن لیدن)
نویسنده:
علی خراسانی*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 پاییز 1398 شماره 1
مطالعه انتقادی ترمینولوژی ارتباطات میان فرهنگی در دائرهالمعارف بینالمللی ارتباطات مبتنی بر نظریه قرآنی تعارف
نویسنده:
مریم غازی اصفهانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 38- تابستان1398