گونههای متفاوت توسعه و ریشههای مذهبی آن در منطقه خاورمیانه؛ با تأکید بر «توسعۀ بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب
نویسندگان:
موسی عنبری
،
عزیز کلانتری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
کلیدواژه:
فقه سیاسی شیعه
،
فقه سیاسی اهلسنت
،
توسعۀ مستقل بومی
،
تجدیدحیات دینی
،
دولت نوساز بومی
چکیده:
هدف مقاله، تبیین ریشههای شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب و عدم شکلگیری این قِسم از توسعه در کشورهای عربی خاورمیانه بر پایه مقایسه نقش آموزههای فقه سیاسی مذهب شیعه و اهلسنت در مواجهه با مستحدثه تمدن غرب است. مبنای نظری و روشی این مقاله، چارچوب تحلیلی ـ مفهومی وِبِر در مطالعه نقش دین در دگردیسیهای کیفی است. بازسازی نوع مثالی نظریههای فقه سیاسی شیعه و اهلسنت در برهۀ مورد نظر و مقایسه آنها بر اساس نحوه مواجهه با مستحدثه مدرن غرب، نشان میدهد که یکی از دلایل عمده عدم شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در کشورهای مسلمان اهلسنت ـ و سوقیافتن مسیر توسعه آن به سمت توسعه وابسته ـ در مقایسه با ایران، عدم شکلگیری گروهها و دولت نوساز بومی حامل ایده پیشرفت و آبادانی در این کشورها است. در آموزههای فقه سیاسی شیعه با محوریت امامخمینی; که از منظر اجتهاد فعال، مبادرت به بسط اختیارات ولایتفقیه و پیشبُرد وظایف آن تا سرحد یک دولت مدرن نمود، دولت و گروههای نوساز بومی و در نتیجه توسعۀ بومی بعد از انقلاب شکل گرفت، اما در فقه سیاسی اهلسنت، حکم به نفی مظاهر مدرن و بازگشت به خلافت شرعی و بنیادهای اولیه آن داده شد که پیامد آن، امتناع شرایط توسعه بومی در این کشورها بوده است. هدف مقاله، تبیین ریشههای شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب و عدم شکلگیری این قِسم از توسعه در کشورهای عربی خاورمیانه بر پایه مقایسه نقش آموزههای فقه سیاسی مذهب شیعه و اهلسنت در مواجهه با مستحدثه تمدن غرب است. مبنای نظری و روشی این مقاله، چارچوب تحلیلی ـ مفهومی وِبِر در مطالعه نقش دین در دگردیسیهای کیفی است. بازسازی نوع مثالی نظریههای فقه سیاسی شیعه و اهلسنت در برهۀ مورد نظر و مقایسه آنها بر اساس نحوه مواجهه با مستحدثه مدرن غرب، نشان میدهد که یکی از دلایل عمده عدم شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در کشورهای مسلمان اهلسنت ـ و سوقیافتن مسیر توسعه آن به سمت توسعه وابسته ـ در مقایسه با ایران، عدم شکلگیری گروهها و دولت نوساز بومی حامل ایده پیشرفت و آبادانی در این کشورها است. در آموزههای فقه سیاسی شیعه با محوریت امامخمینی; که از منظر اجتهاد فعال، مبادرت به بسط اختیارات ولایتفقیه و پیشبُرد وظایف آن تا سرحد یک دولت مدرن نمود، دولت و گروههای نوساز بومی و در نتیجه توسعۀ بومی بعد از انقلاب شکل گرفت، اما در فقه سیاسی اهلسنت، حکم به نفی مظاهر مدرن و بازگشت به خلافت شرعی و بنیادهای اولیه آن داده شد که پیامد آن، امتناع شرایط توسعه بومی در این کشورها بوده است.
هدف مقاله، تبیین ریشههای شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب و عدم شکلگیری این قِسم از توسعه در کشورهای عربی خاورمیانه بر پایه مقایسه نقش آموزههای فقه سیاسی مذهب شیعه و اهلسنت در مواجهه با مستحدثه تمدن غرب است. مبنای نظری و روشی این مقاله، چارچوب تحلیلی ـ مفهومی وِبِر در مطالعه نقش دین در دگردیسیهای کیفی است. بازسازی نوع مثالی نظریههای فقه سیاسی شیعه و اهلسنت در برهۀ مورد نظر و مقایسه آنها بر اساس نحوه مواجهه با مستحدثه مدرن غرب، نشان میدهد که یکی از دلایل عمده عدم شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در کشورهای مسلمان اهلسنت ـ و سوقیافتن مسیر توسعه آن به سمت توسعه وابسته ـ در مقایسه با ایران، عدم شکلگیری گروهها و دولت نوساز بومی حامل ایده پیشرفت و آبادانی در این کشورها است. در آموزههای فقه سیاسی شیعه با محوریت امامخمینی; که از منظر اجتهاد فعال، مبادرت به بسط اختیارات ولایتفقیه و پیشبُرد وظایف آن تا سرحد یک دولت مدرن نمود، دولت و گروههای نوساز بومی و در نتیجه توسعۀ بومی بعد از انقلاب شکل گرفت، اما در فقه سیاسی اهلسنت، حکم به نفی مظاهر مدرن و بازگشت به خلافت شرعی و بنیادهای اولیه آن داده شد که پیامد آن، امتناع شرایط توسعه بومی در این کشورها بوده است. هدف مقاله، تبیین ریشههای شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب و عدم شکلگیری این قِسم از توسعه در کشورهای عربی خاورمیانه بر پایه مقایسه نقش آموزههای فقه سیاسی مذهب شیعه و اهلسنت در مواجهه با مستحدثه تمدن غرب است. مبنای نظری و روشی این مقاله، چارچوب تحلیلی ـ مفهومی وِبِر در مطالعه نقش دین در دگردیسیهای کیفی است. بازسازی نوع مثالی نظریههای فقه سیاسی شیعه و اهلسنت در برهۀ مورد نظر و مقایسه آنها بر اساس نحوه مواجهه با مستحدثه مدرن غرب، نشان میدهد که یکی از دلایل عمده عدم شکلگیری «توسعه بومی مستقل» در کشورهای مسلمان اهلسنت ـ و سوقیافتن مسیر توسعه آن به سمت توسعه وابسته ـ در مقایسه با ایران، عدم شکلگیری گروهها و دولت نوساز بومی حامل ایده پیشرفت و آبادانی در این کشورها است. در آموزههای فقه سیاسی شیعه با محوریت امامخمینی; که از منظر اجتهاد فعال، مبادرت به بسط اختیارات ولایتفقیه و پیشبُرد وظایف آن تا سرحد یک دولت مدرن نمود، دولت و گروههای نوساز بومی و در نتیجه توسعۀ بومی بعد از انقلاب شکل گرفت، اما در فقه سیاسی اهلسنت، حکم به نفی مظاهر مدرن و بازگشت به خلافت شرعی و بنیادهای اولیه آن داده شد که پیامد آن، امتناع شرایط توسعه بومی در این کشورها بوده است.
گونههای متفاوت توسعه و ریشههای مذهبی آن در منطقه خاورمیانه؛ با تأکید بر «توسعۀ بومی مستقل» در ایران بعد از انقلاب
3/21/2015 12:00:00 AM
توسعه سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی (بررسی جامعه شناختی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علل نگرانی غرب از انقلاب اسلامی ایران در منطقه (با تأکید بر عصر ژئوپولتیک شیعه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر نقش منطقه ای عربستان (با تاکید بر بحران سوریه و یمن)
نویسندگان:
محمد ستوده آرانی
،
احسان جعفری فر
،
مقاله نشریه: ژرفاپژوه » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1
اهمیت دانش بومى با تاکید بر نقش زنان روستایى در کاربرد آن
نویسنده:
فرحناز رستمی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 170
انقلاب در ادبیات معاصر ایران با تأکید بر شعر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مطالعات تمدنی در ایران بعد از انقلاب اسلامی
ارائه دهنده:
محمدعلی میرزایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » نشست علمی - 1397
ثبات سیاسی در دولتهای بعد از انقلاب اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
ملاحظاتی بر کتاب «جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران»
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 شماره 115
تاریخ اجتماعی شیعیان ایران در دوره تیموریان با تأکید بر آداب و رسوم مذهبی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 13- بهار 92
نقش انقلاب اسلامی ایران در تغییر هندسه جهانی قدرت با تأکید بر ظرفیتهای راهبردی آن
نویسنده:
غلامرضا ضابط پور کاری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95