«نسبیت و اطلاق» در اخلاق
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
کلیدواژه:
فلسفه اخلاق
،
نسبیّت و اطلاق
،
تعارض گزارههاى اخلاقى
،
حسن و قبح
،
واقعگرایى
،
نسبیتگرایى
،
مطلقگرایى
چکیده:
دیدگاههاى گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانى و همه جایى بودن اصول اخلاقى و تغییرپذیرى آنها در شرایط فرهنگى در زمانها و مکانهاى مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معناى اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامى پرداخته و افرادى مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دورانت را در گروه طرفداران نسبیّت و رواقیان، افلاطون، ژان ژاک روسو و متکلمان مسیحى را در گروه طرفداران اطلاق قرار داده است. در میان دانشمندان مسلمان، به دلیل وجود استثناها در آموزههاى دینى - که بیانگر تعارضهاست - اختلاف وجود دارد. در مقام تعارض بین دو اصل اخلاقى، دست کشیدن از یک اصل به سود اصل اخلاقى دیگر، نسبى بودن اصل اخلاقى ترک شده را معنى مىدهد. حل تعارضها، دلمشغولى مهمى در حوزه مباحثات اخلاقى مسلمانان و غیر مسلمانان بوده و راهحلهایى را در پى آورده است. بیشتر مسلمانان مطلق گرا هستند و آن را براساس حسن و قبح عقلى افعال یا معیارهاى ثابت دیگر توجیه کردهاند. قرآن با اطلاق، همخوانى دارد که با واقعگرایىوانعطافپذیرى معقولهمراه باشد. بههمیندلیل در تکالیفاخلاقى توانبشرى، آسانگیرى، ترجیح اهمبرمهم و ترجیح ایثاربر حقشخصى، را در نظر دارد.
دیدگاههاى گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانى و همه جایى بودن اصول اخلاقى و تغییرپذیرى آنها در شرایط فرهنگى در زمانها و مکانهاى مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معناى اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامى پرداخته و افرادى مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دورانت را در گروه طرفداران نسبیّت و رواقیان، افلاطون، ژان ژاک روسو و متکلمان مسیحى را در گروه طرفداران اطلاق قرار داده است. در میان دانشمندان مسلمان، به دلیل وجود استثناها در آموزههاى دینى - که بیانگر تعارضهاست - اختلاف وجود دارد. در مقام تعارض بین دو اصل اخلاقى، دست کشیدن از یک اصل به سود اصل اخلاقى دیگر، نسبى بودن اصل اخلاقى ترک شده را معنى مىدهد. حل تعارضها، دلمشغولى مهمى در حوزه مباحثات اخلاقى مسلمانان و غیر مسلمانان بوده و راهحلهایى را در پى آورده است. بیشتر مسلمانان مطلق گرا هستند و آن را براساس حسن و قبح عقلى افعال یا معیارهاى ثابت دیگر توجیه کردهاند. قرآن با اطلاق، همخوانى دارد که با واقعگرایىوانعطافپذیرى معقولهمراه باشد. بههمیندلیل در تکالیفاخلاقى توانبشرى، آسانگیرى، ترجیح اهمبرمهم و ترجیح ایثاربر حقشخصى، را در نظر دارد.
«نسبیت و اطلاق» در اخلاق
3/21/1998 12:00:00 AM
اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
اطلاق و تقیید حاکمیت سیاسی
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 71- پاییز94
اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی
نویسندگان:
عباس عبدالهی
،
سکینه اکبری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
تحلیل اسلامی پدیدۀ نسبیتِ جرم از دریچۀ اخلاق در نظام فکری دورکهیم
نویسندگان:
مسعود مصطفی پور
،
غلامرضا پیوندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46
مفهوم اطلاق در ولایت مطلقه فقیه
نویسنده:
محمدجواد ارسطا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره دوم - پاییز 77
اقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی
نویسنده:
سید تقی واردی *
،
مقاله نشریه: میقات حج » سال 1399 تابستان 1399 شماره 112
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
نسبیت گرایی در توصیه های سلوکی اخلاقی صوفیه
نویسندگان:
احسان قدرت اللهی
،
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1391 (پياپي 10)، پاييز و زمستان 1391 شماره1-2
حرکت تألیفی جوهر و نقد نظریة نسبیت انیشتین
نویسنده:
علی عابدی شاهرودی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 54