نسبیت فرهنگى از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
چکیده:
هدف از این نوشتار، به دست دادن نظر قرآن درباره نسبیت فرهنگى است. در این بحث درون دینى، روى سخن با کسانى است که مدعى هستند قرآن نسبت به فرهنگ‌هاى مختلف، به ویژه ادیان، نظرى مطلق ندارد، و حتى راه هر یک از پیامبران به صورت نکره )صراط( است، و نه »الصراط المستقیم«، این یعنى وجود راه‌هاى راست، نه راه راست. نویسنده برخى از آیاتى که نسبیت فرهنگ‌ها را مى‌رسانند نقل کرده و سپس به آیاتى پرداخته که مدعیات اساسى نسبیت فرهنگى را زیر سؤال مى‌برد. نویسنده با توجه به مسأله جهانى شدن، آن را از جهانى‌سازى جدا مى‌کند، اولى را خوب و دومى را که با انحصار اطلاعات و از طریق شبکه‌هاى گوناگون اطلاع‌رسانى تحمیل مى‌شود، ستم و اهانت به سایر فرهنگ‌هایى مى‌داند که از امکانات برابر رسانه‌اى برخوردار نیستند. فشارهاى نهاد بین‌المللى از سوى قدرتهاى اقتصادى و نظامى در این زمینه مانند ابزار فشارى بر کشورهاى در حال رشد عمل مى‌کنند. همچنین در این مقاله روادارى و تسامح اجتماعى سیاسى نیز بدون التزام به نسبیت اعتقادى و فرهنگى ممکن دانسته شده است.

دنیاگرایی؛ آسیبی فرهنگی از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55

دنیاگرایی ، آسیبی فرهنگی از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 تابستان و پاييز 1387  شماره54-55

اخلاق جنسیتی از منظر اسلام و رابطه آن با نسبیت اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31

امنیت فرهنگی از منظر فقه شیعه

مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1392   (پياپي 62)، زمستان 1392  شماره4

سیاست از منظر قرآن

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1389

اهمیت تعامل و گفت‏وگوی فرهنگی در منظر قرآن

نویسنده: مهسا فاضلی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32

تغییرات فرهنگی از منظر علامه طباطبایی ره

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14

تعریف خانواده از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397