الگوی اسلامی نظارت بر تبلیغات رسانه‌ای

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 4
چکیده:
با ﺣﻀﻮر رسانه‌های ﻧﻮﻳﻦ ﻛﻪ ﻏﺎلباً در شبکه اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ‌آﻓﺮﻳﻨﻲ ﻣﻲ‌ﭘﺮدازﻧﺪ، ﻧﺤﻮه ﻣﺼﺮف رﺳﺎﻧﻪ‌ای نیز تغییر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ‌وﺿﻮح ﺑﺨﺶ ﺑﺰرﮔـﻲ از ﻣـﺼﺮف رﺳـﺎﻧﻪ‌ای ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ اﻳـﻦ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺟﻮاﻧﺎن دراﻳﻦ‌بین اﺳﺘﻔﺎده بیشتری از اﻳﻦ رﺳﺎﻧﻪ‌ﻫـﺎ می‌کنند. ﻗﺎﻋﺪه ﮐﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﺗﺪوﯾﻦ‌ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﮔﺰﯾﻨﺶ‌ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ دﯾﻨﯽ، ﺑﻪ‌ﻃﻮر اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺣﺎوی ﭘﯿـﺎمﻫـﺎی ﻣﻔﯿـﺪ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﺮای ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﺎﺷﺪ و اﮔـﺮ ﻣﻔﯿـﺪ ﻧﯿﺴـﺖ، دﺳـﺖ‌ﮐـﻢ ﻣﻀﺮ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ. نویسنده در این مقاله، الگویی مبتنی بر آموزه‌های دینی، به منظور نظارت بر تبلیغات رسانه‌ها طراحی می‌کند. مؤلفه‌های مورد بررسی، شامل دستاورد معنوی تبلیغات، نظام هنجاری، سبد مصرف رسانه‌ای، هنجارهای ارزشی و نظارت بر رسانه است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مخاطبان تبلیغات رسانه‌ای در شهر تهران است. در نهایت این نتیجه حاصل شده است که رﺳﺎنه‌ها ﻫﻤﻮاره ﺳﻬﻢ ﺑﺰرﮔﻲ در تبلیغات داﺷﺘﻪ‌اند و ﻧﻪ‌ﻓﻘﻂ ﺑﺎزار ﻣﻄﻠﻮب آﮔﻬﻲ‌دﻫﻨﺪﮔﺎن را ﺷﻜﻞ ﻣـﻲ‌دهند، ﺑﻠﻜـﻪ ﺧﻮد نیز درآﻣﺪ ﻋﻤﺪه‌ای از آن ﺑﻪ‌ دﺳﺖ می‌آورند. ازاین‌رو ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مؤلفه‌های نظارت شرعی بر تبلیغات و به تبع آن ارائه الگویی مناسب برای نظارت بر روند ارائه آگهی تبلیغاتی در یک رسانه دینی، ضروری است. در بین مؤلفه‌های بررسی‌شده، هنجارهای ارزشی با ضریب 4/97 درصد بالاترین رتبه را داشته‌اند.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه دفتر تبلیغات اسلامی)

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

طراحي الگوي ارزيابي عملكرد دفتر تبليغات اسلامي در باب تبليغ ديني

طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1390/05/25 تا تاریخ: 1391/08/01

نظارت مادر بر رفتار دختران

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 142 رمضان ویژه‌نامه خانواده

آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور: محمدحسین هاشمیان ، پدیدآور: ابراهیم خان محمدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]

منشور اخلاقي دفتر تبليغات اسلامي

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1395/07/01

الگوی بانکداری اسلامی

کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1394

تبلیغات

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1395 آبان 95

تبلیغات

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1398 شماره 358

سبک زندگی اسلامی و نظارت عمومی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 395

سواد رسانه‌ای

نویسنده: عارفه خوروش ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 249
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397