نظریۀ اخلاق‌شناختی ارسطو؛ سنتزی از آموزه‌های افلاطون و پروتاگوراس

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 81
چکیده:
ارسطو در اخلاق غایت‌نگر خود، به‌منظور ترسیم فضایی برای عمل و قواعدی برای رفتار، به پژوهش در فضیلت‌های انسانی می‌پردازد. فضیلت‌هایی که او در اخلاق نیکوماخوس توصیف می‌کند، خصلت‌هایی هستند که در جامعۀ آن روز آتن فضیلت به شمار می‌روند. در این مقاله نشان داده شده است که این مؤلفۀ اخلاق ارسطو تا حد زیادی از اندیشۀ پروتاگوراس تأثیر پذیرفته است. از سوی دیگر، ارسطو با تأثیرپذیری از افلاطون، این فضیلت‌ها را نه از آن‌رو که آنها را حاصل قرارداد و به‌تبع آن نسبی می‌داند، بلکه چون آنها را حاصل کارکرد عقل برای کشف و ایجاد امور اخلاقی و قوانین می‌داند، می‌پذیرد. بدین ترتیب، رویکرد اخلاقی ارسطو را می‌توان سنتزی دانست از آموزه‌های پروتاگوراس که با شعار انسان‌معیاری اخلاق را حاصل قرارداد می‌داند و آموزه‌های افلاطون که با طرح نظریۀ مُثل مبنای اخلاق را در آسمان‌ها و غیرقراردادی می‌داند.

خدا در اندیشه افلاطون و ارسطو

نویسنده: صفیه رکوفیان ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مقایسه مفهوم «خود» در نظریه اخلاقی ارسطو و آین رند

نویسنده: رهام شرف ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79

معرفیِ گزارشی از اثولوجیای ارسطو

مقاله نشریه: معارف عقلی » سال 1385 تابستان 1385  شماره2

سعادت از منظر ارسطو و ابن‌مسکویه رازی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43

فلسفه افلاطون

کتاب: - 1389

رویکرد درمان نگری قرآن به نظریه ضعف اخلاقی ارسطو

مقاله نشریه: پژوهش دینی » سال 1400 دوره 1400، شماره 43 (پاییز و زمستان 1400)

نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391  شماره13

بررسی رؤیا از دیدگاه ارسطو و ابن‏ سینا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99

ویژگی تعریف و مؤلّفه‌های آن از دیدگاه سقراط و ارسطو

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397