نقش عقل در تحصیل سعادت از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
فخرالسادات حسینی زاده
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
چکیده:
میل به سعادت، از اساسی ترین ویژگیهای فطری انسان است و هر فردی متناسب با تصوری که از سعادت دارد، به دنبال تحقق مصداق آن برای خویش است. در دیدگاه اسلام، سعادت پیوند عمیقی با عقلانیت دارد. سعادت در نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان «عبودیت و لقاءالله» و عقلانیت در نزد ایشان، «هماهنگی با فطرت» است. عقلانیت دارای دو بعد عملی و نظری و مؤلفههایی چون: فطرت سالم، خدا محوری، واقعنمایی و واقعگرایی است. در نگاه علامه و شاگردان تکامل انسان با نفس شناسی وی در تعامل است و مسیر سعادت انسان همان استکمال نفس اوست. هدف نهایی بعد عملی انسان؛ رسیدن به مقام عبودیت و هدف نهایی بعد نظری؛ اتصال با عقل فعال و رسیدن به لقاءالله است. در نزد ایشان سعادت با عقل مستفاد که کامل ترین مرحله عقل است، حاصل میشود. ایشان کارکرد درست مؤلفههای عقل را درصورت فطرت سالم، همراهی با وحی میدانند؛ که مسیر اتصال به عقل فعال را هموار میسازد و انسان را به مرحله عبودیت میرساند؛ نتایج حاصل از آن: جهان بینی صحیح، برنامه زندگی مناسب، ایمان مبتنی بر تعقل، کشف حقایق هستی، تشخیص حق از باطل، استقامت بر حق، مهار امیال و آینده سازی را در بردارد.
میل به سعادت، از اساسی ترین ویژگیهای فطری انسان است و هر فردی متناسب با تصوری که از سعادت دارد، به دنبال تحقق مصداق آن برای خویش است. در دیدگاه اسلام، سعادت پیوند عمیقی با عقلانیت دارد. سعادت در نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان «عبودیت و لقاءالله» و عقلانیت در نزد ایشان، «هماهنگی با فطرت» است. عقلانیت دارای دو بعد عملی و نظری و مؤلفههایی چون: فطرت سالم، خدا محوری، واقعنمایی و واقعگرایی است. در نگاه علامه و شاگردان تکامل انسان با نفس شناسی وی در تعامل است و مسیر سعادت انسان همان استکمال نفس اوست. هدف نهایی بعد عملی انسان؛ رسیدن به مقام عبودیت و هدف نهایی بعد نظری؛ اتصال با عقل فعال و رسیدن به لقاءالله است. در نزد ایشان سعادت با عقل مستفاد که کامل ترین مرحله عقل است، حاصل میشود. ایشان کارکرد درست مؤلفههای عقل را درصورت فطرت سالم، همراهی با وحی میدانند؛ که مسیر اتصال به عقل فعال را هموار میسازد و انسان را به مرحله عبودیت میرساند؛ نتایج حاصل از آن: جهان بینی صحیح، برنامه زندگی مناسب، ایمان مبتنی بر تعقل، کشف حقایق هستی، تشخیص حق از باطل، استقامت بر حق، مهار امیال و آینده سازی را در بردارد.
نقش عقل در تحصیل سعادت از منظر علامه طباطبایی
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی نقش عقل در معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
فریبا خلیلی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
نقش عقل در برانگیختن رفتارهای اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
فرمانروایی سیاسی از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 (پياپي 3)، پاييز و زمستان 1396 شماره2
بررسی تطبیقی منزلت عقل در معرفت بشری از منظر دکارت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه یقین در ایمان از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
سیدمحمدرضا علم هدایی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی
نویسنده:
عباس ایرانمنش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
متغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی
نویسنده:
زهره اولیائی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
علم و دین از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10