دین و عرفى شدن در ایران معاصر

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
چکیده:
عرفى شدن دین در دو گفتمان اسلام سیاسى وتجدد، داراى معانى متفاوتى است. تجدد در پى عرفى شدن دین است تا مفاهیم اساسى خود را در خارج از حوزه دین معنا دهى کند؛ اما اسلام‌گرایى در پى عرفى شدن است تا بر اساس تحولات وتغییرات ومقتضیات زمان ودر چارچوب اجتهاد، به مسائل ونیازها در دایره شریعت پاسخ دهد. در تاریخ معاصر ایران این دو گفتمان مبناى بسیارى از تحولات سیاسى ـ اجتماعى است وبراى تحلیل آنها باید با عصاى این دو گفتمان گام برداشت. براى تبیین مسئله عرفى شدن در ایران معاصر، به تحلیل دو گفتمان تجدد و اسلام‌گرایى و مفهوم عرفى شدن بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موف پرداختیم وبا مفصل‌بندى چندین دال مهم حول دال‌هاى مرکزى مدرنیته و اسلام‌گرایى، به تبیین این مفاهیم در نظام معنایى تجدد و اسلام‌گرایى با استفاده از شواهدى از ایران معاصر اقدام کردیم. در پایان نمودهایى از عرفى شدن را در ایران معاصر مورد بحث قرار داده‌ایم.

فرآیند عرفی شدن دین در ایران معاصر

نویسنده: محمداسماعیل نباتیان ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: سیداحمد موثقی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

عرفى شدن دین، فرد، جامعه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

روشن فکران دینی و عرفی شدن در سپهر دین

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386 شماره سی و هفت - بهار 86

نقش مصلحت در عرفی شدن دین از منظر امام خمینی

نویسنده: فاطمه مریدی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تبیین نظری سکولار شدن در جامعه ایران معاصر

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

نقد آرای شجاعی زند در باره عرفی شدن

مقاله نشریه: جامعه شناسی ایران » سال 1386   (پياپي 20)، زمستان 1386  شماره4

نقد و ارزیابی عرفی گرایی در جمهوری اسلامی ایران

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397