بایسته های تبلیغ و مبلغ دینی از منظر قرآن

نویسنده: ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
چکیده:
تبلیغ در قرآن کریم، از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. محتوای تبلیغ، روش‌ها و ابزارهای آن، همچنین بایسته­های مبلّغ، هریک به نوبه خود جایگاه شایسته­ای دارند. این نوشتار، بر آن است که شماری از آیات مربوط به تبلیغ دینی را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به برخی تفاسیر بررسی کرده و به چند پرسش پاسخ دهد: 1. تبلیغ از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟ 2. از چه ابزارهایی در تبلیغ می­توان بهره برد؟ 3. بایسته­های تبلیغ و مبلّغ کدام‌اند؟ رسالت مبلّغ دینی، دریافت کامل و درستِ پیام و انتقال آن با روش­ها و ابزارهای مناسب به گیرنده پیام است. اگرچه گفتار و نوشتار برترین و رساترین ابزارها هستند، ولی مبلّغ دینی با توجه به محتوای پیام، تنوع مخاطب و تحولات زمانه، ضرورت دارد به تبلیغ نگاه تخصصی کند و در این راه، از ابزارها و شیوه­های متنوع استفاده نماید. آنچه سبب تأثیر بیان مبلّغ در مخاطب می‌شود، خودسازی، اخلاص، خداترسی، عامل بودن و استفاده از روش‌های متنوع به‌اقتضای زمان، مکان و شرایط مخاطب است.

بایسته های تبلیغ در فضای مجازی

مقاله نشریه: حوزه » سال 1400 12-13

بایسته های تبلیغ در مناطق مشترک

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 6 ویژه‌نامه مناطق مشترک

بررسی فرصت ها ، چالش ها و بایسته های تبلیغ دینی در اینترنت

نویسنده: محمدجواد غفوری ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)

تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 پاييز 1396 شماره2

برخی از ویژگی های مبلغ از منظر پیامبر اعظم (ص)

نویسنده: مجتبی معموری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 13و14 (ویژه پیامبر اعظم ص)

پلورالیسم دینی از منظر قرآن کریم

نویسنده: علی اسلامی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1388

آسیب‌‌شناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره4 (پیاپی40)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397