فلسفه اسلامی متأخر و مسئله هیومی علیّت

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
کلیدواژه: علّت ، معلول ، ربط ضروری ، تجربه ، هیوم
چکیده:
دیوید هیوم استدلال مشهوری در باره علیّت اقامه کرده است. بنا به این استدلال، باورهای معمول ما در باره روابط علّی به خاطر در برداشتنِ ایده ربط ضروری موجّه نیستند. ایده ربط ضروری مولود عادت ذهنی است و اطلاق آن بر امور واقع اشتباه است. از آنجا که باورهای ما در باره قوانین طبیعت و آینده یکسره بر تجارب ما از علّت و معلول مبتنی اند، باورهای معمول ما در باره قوانین طبیعت و پیش بینی آینده نیز موجّه نیستند. در باره این استدلال در تاریخ فلسفه بحث های زیادی درگرفته است و از جمله برخی فیلسوفان معاصر اسلامی پاسخ هایی برای آن پیش نهاده اند. وجه مشترک این پاسخ ها این است که راهبرد همکاری عقل و تجربه را اتخاذ کرده اند. رهیافت کلی این پاسخ ها این است که باور ما به رابطه ضروری میان رویدادهای طبیعی پیشین و عقلی است اما کشف دقیق مصادیق علت و معلول از طریق تجربه حاصل می شود. من در این مقاله نشان می دهم که این پاسخ ها قانع کننده نیستند. در عین حال شاید چشم انداز بهتری را برای حلّ این مسئله در فضای فلسفه اسلامی بتوان ترسیم کرد.

تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی

نویسنده: مرضیه صادق ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5

تفسیر علیت به تشأن در فلسفه ملاصدرا

نویسنده: مرضیه صادق ، استاد راهنما: سعید رحیمیان ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جمهوري اسلامي و مسئله كارآمدي

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1391/01/15 تا تاریخ: 1392/06/15

جمهوری اسلامی ایران و مسئله هویت

نویسنده: علیرضا زهیری ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

علیت ذهنی

نویسنده: مهدی ذاکری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 58

معجزه و قانون علیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2

تمدن و فلسفه اسلامی

نویسنده: محسن الویری ،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1393   (پياپي 29)، بهار و تابستان1393  شماره17-18
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397