معرفی و بررسی انتقادی سازکارهای گسست اخلاقی بندورا در توجیه رفتار غیراخلاقی از منظر شهود فطری اخلاقی
نویسندگان:
حامد مصلحی
،
سیدمحمدمهدی روحانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
چکیده:
چرا مردم رفتار غیراخلاقی انجام میدهند، اما مشکلی با زندگی خودشان ندارند؟ این سؤالی است که بندورا مطرح کرده و در پاسخ به آن از سازکارهای گسست اخلاقی استفاده کرده است. این پاسخ، مقبول روانشناسان و دانشمندان اخلاقی جهان قرار گرفت. با این حال، با نگرش انتقادی، برخی از سازکارهای معرفیشدۀ او ممکن است سازکارهایی برای فرار از اخلاق به حساب نیایند و برخی حتی سازکار اخلاقی محسوب شوند. هدف از این مطالعه آن است که سازکارهای معرفیشدۀ بندورا از منظر شهود فطری اخلاقی و با نگاهی به شماری از بنیادهای اولیه و عمومی حقوق کیفری بررسی شود. مطالعۀ حاضر به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و نشان داده که هرچند بعضی از موارد موردنظر بندورا، غیراخلاقیاند و برای آنها دلیلتراشی شده است، برخی دیگر، اساساً غیراخلاقی نیستند و در مواردی میتواند به حفظ هویت اخلاقی فرد در عین اجرای رفتار اخلاقی کمک کند و در بعضی دیگر از موارد نیز متغیرهای تعدیلکنندهای وجود دارد که در تحلیل بندورا دیده نشده است؛ بهطور نمونه، دلیلآوری اخلاقی که ماهیت رفتار حزبالله لبنان را از غیراخلاقی به اخلاقی تبدیل میکند، اساساً از مصادیق دلیلتراشی و گسست اخلاقی ناروا نیست و تحلیل بندورا در این زمینه در سطح روانشناختی با شهود فطری اخلاقی منتفی میشود و در سطح بیرونی، با اطلاع از موازین حقوق کیفری نقد و نفی میگردد.
چرا مردم رفتار غیراخلاقی انجام میدهند، اما مشکلی با زندگی خودشان ندارند؟ این سؤالی است که بندورا مطرح کرده و در پاسخ به آن از سازکارهای گسست اخلاقی استفاده کرده است. این پاسخ، مقبول روانشناسان و دانشمندان اخلاقی جهان قرار گرفت. با این حال، با نگرش انتقادی، برخی از سازکارهای معرفیشدۀ او ممکن است سازکارهایی برای فرار از اخلاق به حساب نیایند و برخی حتی سازکار اخلاقی محسوب شوند. هدف از این مطالعه آن است که سازکارهای معرفیشدۀ بندورا از منظر شهود فطری اخلاقی و با نگاهی به شماری از بنیادهای اولیه و عمومی حقوق کیفری بررسی شود. مطالعۀ حاضر به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و نشان داده که هرچند بعضی از موارد موردنظر بندورا، غیراخلاقیاند و برای آنها دلیلتراشی شده است، برخی دیگر، اساساً غیراخلاقی نیستند و در مواردی میتواند به حفظ هویت اخلاقی فرد در عین اجرای رفتار اخلاقی کمک کند و در بعضی دیگر از موارد نیز متغیرهای تعدیلکنندهای وجود دارد که در تحلیل بندورا دیده نشده است؛ بهطور نمونه، دلیلآوری اخلاقی که ماهیت رفتار حزبالله لبنان را از غیراخلاقی به اخلاقی تبدیل میکند، اساساً از مصادیق دلیلتراشی و گسست اخلاقی ناروا نیست و تحلیل بندورا در این زمینه در سطح روانشناختی با شهود فطری اخلاقی منتفی میشود و در سطح بیرونی، با اطلاع از موازین حقوق کیفری نقد و نفی میگردد.
معرفی و بررسی انتقادی سازکارهای گسست اخلاقی بندورا در توجیه رفتار غیراخلاقی از منظر شهود فطری اخلاقی
3/21/2021 12:00:00 AM
قرآن و توجیه اخلاق فطری
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1392 شماره 73
بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی
نویسنده:
حسن غروی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن رمضانی
، استاد مشاور 2:
علی شیروانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
روش شناسی مهدویت پژوهی (روش فطری در توجیه مهدویت)
نویسندگان:
حسین الهی نژاد*
،
مهدی شریفی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1394 زمستان 1394 شماره36
بررسی انتقادی دیدگاه اکوفمینیسم رادیکال درباره جواز سقط جنین از منظر اخلاقی
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1397 زمستان 1397 شماره42
برررسی انتقادی دیدگاه بولتمان درباره توجیه آموزه های دینی از منظر فلسفه اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [دکتری]
بررسی عوامل و زمینههای گسست نسلها
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
بررسی انتقادی «معنویت فطری» در نحله «مکتب» بر پایه نظریه انسجام
نویسندگان:
احمد شاکر نژاد
،
زکریا فصیحی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 3 (پاییز 1401)
بررسی انتقادی «معنویت فطری» در نحله «مکتب» بر پایه نظریه انسجام
نویسنده:
زکریا فصیحی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32