اخلاق حرفه ای در رسانه‏ های خبری تراز انقلاب اسلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39
چکیده:
آگاهی ‎بخشی به مخاطبان مسئولیت خطیری است که بر عهدۀ رسانه های خبری نهاده شده است. فرایند تولید و انتشار اخبار مستلزم رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت است و اخلاق مداری، مسئولیت ‎پذیری و جلب‌اعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد. در چنین ساختاری، کارکرد رسانه های مبتنی ‎بر ارزش‏ های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه‎ های مبتنی ‎بر معیارهای غربی متفاوت است. در نظام ‏های سرمایه ‏داری، رسانه ها اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابسته‌اند. روشن است که انگیزه ‏ها و مصلحت‏ های جناحی، گردانندگان این رسانه‌ها را به عدول از اصول و ارزش‎ های حرفه‎ ای و اخلاقی وامی‏ دارد. البته اصل اعتماد به رسانه و تأثیر بسیار آن بر مخاطب را نباید نادیده گرفت. هرچه میزان اعتماد مخاطبان به رسانه بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن رسانه بیشتر می‌شود. عواملی همچون بی‏ طرفی در انتشار اخبار، پخش اخبار موثق، صداقت در اطلاع ‎رسانی و حفظ حریم شخصی وحقوق شهروندی در جلب‌اعتماد یا بی‏ اعتمادی مخاطبان به رسانه مؤثر است. مروری بر اندیشه‏ ها و دیدگاه ‏های امام خمینی‎(ره) و مقام معظم رهبری که بخشی از آن در این مقاله آمده است، معیارهای رسانۀ مطلوب دینی ترسیم می‏ کند؛ شاخص ‏هایی همچون امانت‏داری در انتشار اخبار، صحت و دقت در اطلاع‏ رسانی، ترویج مبانی و ارزش‎ های اسلامی، پرهیز از دروغ و شایعه ‎پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق‎ مداری که از ویژگی‌های رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی محسوب می‏ شوند. در واقع، رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی، رسانه‌ای است که رعایت اخلاق حرفه‎ ای شاخصۀ اصلی آن است و مهم‎تر از آن رسانه‏ ای مرجع، قابل ‎اعتماد و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. در این مقاله با تبیین ویژگی ‏های رسانۀ اخلاق‎ مدار، بایدونبایدهای رسانه‏ های خبری و تأثیرگذاری آن در افزایش اعتماد مخاطب بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه‏ ای و نحوۀ تبیین داده‏ ها توصیفی-تحلیلی است.

انسان ترازِ انقلاب اسلامی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1394 شماره 397

حوزه در تراز انقلاب

مقاله نشریه: حوزه » سال 1398 شماره 6

از حکمت عملی تا «اخلاق حرفه ای»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 87

مؤلفه های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار «بهرام الیکی»

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40

تایپیست حرفه ای شوید

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1387 شماره 11

اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47

اخلاق سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی

نویسنده: محسن مهاجرنیا ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94

مقدمه اى بر اخلاق اسلامى

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 5
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397