نقش فطرت در جهتدهی مدیریت سیاسی اسلام از منظر آیات و روایات
نویسنده:
علی رضا مظاهری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 35- پاییز1397
چکیده:
مدیریت سیاسی در دو بعد کلی روح و فن مدیریتی مورد بحث قرار میگیرد. مدیریت سیاسی دارای فنون مختلفی میباشد لکن آنچه که جهتدهنده به فنون میباشد، روح حاکم بر آن میباشد. ویژگی مهم فطرت آن است که در میان انسانها مشترک بوده و به تبدل احوال، تغییر زمان، مکان و تمدن متحول نمیشود؛ بنابراین انسانها چون دارای فطرتی الهی هستند، ذاتاً یگانه میباشند. سوال این است که نقش فطرت در جهتدهی مدیریت سیاسی از منظر اسلام چیست؟ فرضیه تحقیق این است که فطرت به عنوان روح حاکم بر عرصه مدیریت سیاسی بوده و در جهتدهی فنون سیاسی نقش اساسی را بر عهده دارد. هدف از این تحقیق نشان دادن تاثیرات فطرت در رفتار سیاسی حاکمان بوده و تاثیر فطرت بر عملکردهای آنان در حیات سیاسی مدنظر میباشد. در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی برای بررسی آیات و روایات استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که بنا بر ویژگیهای فطری از منظر قرآن، مدیریت سیاسی به دو بخش فطری و طاغوتی (غیرفطری) تقسیم میشود. بروندادهای مدیریت سیاسی بر مبنای فطرت از جهت حیثیتهای نوع حکومت، مشروعیت، ویژگیهای حاکم و قوانین حاکم بر جامعه به ترتیب حکومت مردمسالاری، مشروعیت الهی، حاکم عالم عادل و حاکمیت قوانین الهی بوده و در مقابل مدیریت سیاسی طاغوتی به حکومتی دیکتاتور، مستبد و برتریجوی و دارای مشروعیت غیرالهی میباشد که ظلم، قدرتطلبی، انحصارطلبی و فساد عقیده و عمل ازجمله ویژگیهای حاکمان اینچنین حکومتی میباشند. همچنین قوانین برخاسته از چنین سیاستی قوانینی غیرالهی و منطبق با خواستهها و امیال نفسانی حاکمان خواهد بود.
مدیریت سیاسی در دو بعد کلی روح و فن مدیریتی مورد بحث قرار میگیرد. مدیریت سیاسی دارای فنون مختلفی میباشد لکن آنچه که جهتدهنده به فنون میباشد، روح حاکم بر آن میباشد. ویژگی مهم فطرت آن است که در میان انسانها مشترک بوده و به تبدل احوال، تغییر زمان، مکان و تمدن متحول نمیشود؛ بنابراین انسانها چون دارای فطرتی الهی هستند، ذاتاً یگانه میباشند. سوال این است که نقش فطرت در جهتدهی مدیریت سیاسی از منظر اسلام چیست؟ فرضیه تحقیق این است که فطرت به عنوان روح حاکم بر عرصه مدیریت سیاسی بوده و در جهتدهی فنون سیاسی نقش اساسی را بر عهده دارد. هدف از این تحقیق نشان دادن تاثیرات فطرت در رفتار سیاسی حاکمان بوده و تاثیر فطرت بر عملکردهای آنان در حیات سیاسی مدنظر میباشد. در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی برای بررسی آیات و روایات استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که بنا بر ویژگیهای فطری از منظر قرآن، مدیریت سیاسی به دو بخش فطری و طاغوتی (غیرفطری) تقسیم میشود. بروندادهای مدیریت سیاسی بر مبنای فطرت از جهت حیثیتهای نوع حکومت، مشروعیت، ویژگیهای حاکم و قوانین حاکم بر جامعه به ترتیب حکومت مردمسالاری، مشروعیت الهی، حاکم عالم عادل و حاکمیت قوانین الهی بوده و در مقابل مدیریت سیاسی طاغوتی به حکومتی دیکتاتور، مستبد و برتریجوی و دارای مشروعیت غیرالهی میباشد که ظلم، قدرتطلبی، انحصارطلبی و فساد عقیده و عمل ازجمله ویژگیهای حاکمان اینچنین حکومتی میباشند. همچنین قوانین برخاسته از چنین سیاستی قوانینی غیرالهی و منطبق با خواستهها و امیال نفسانی حاکمان خواهد بود.
نقش فطرت در جهتدهی مدیریت سیاسی اسلام از منظر آیات و روایات
3/21/2018 12:00:00 AM
نقش تبلیغ در هدایت انسان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محسن شجاعی باغینی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
کرامت سالمندان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی جایگاه عفت در ارتباطات میان فردی از منظر اسلام (آیات و روایات)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحکیم روابط همسران از منظر آیات و روایات
نویسنده:
مرضیه قنبری
،
مقاله نشریه: تبلیغ و خانواده » سال 1402 شماره 2
راههای تقویت وفاداری در خانواده از منظر آیات و روایات
نویسنده:
ساجده سادات موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
جایگاه تمثیل در خدا شناسی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش عنصر تواضع در شکلگیری و تقویت ارتباطات میان فردی از منظر آیات و روایات
نویسنده:
معصومه سلیمانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395