تحلیل رابطۀ زبان و معنا
نویسنده:
ایوب نامور
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
چکیده:
از جمله مسائلی مهمی که همواره فکر و ذهن اندیشمندان به ویژه متفکران فیلسوف را از دیرباز به خود معطوف داشته است، رابطه و تحلیل میان «زبان» و «معنا» بوده است که از زوایای مختلف در علوم مختلف به آن پرداخته شده است. یکی از زوایای مهم بین زبان و معنا، رابطۀ مفهومی و مصداقی و جنبههای اشتراک و افتراق این دو با یکدیگر است که ختم به نظریۀ روح معنا میشود، و سوال بسیار مهمی که در مورد این رابطۀ موجود میان زبان و معنا به وجود میآید که چگونه به الفاظی که در طی هزاران سال مصادیق آنها به کلی تغییر یافته است و نحوههای وجودی دیگری به خود گرفتهاند، چگونه هنوز همان الفاظی که برای آنها بکار میرود، همان است که برای مصادیق اولیۀ آنها بکار میرفته است؟ مثلا لفظ چراغ را ابتدا برای چراغ اولیه وضع نمودند که مصداقی بسیار ساده داشته است و اکنون نیز همان لفظ چراغ را برای وسایل فوق پیشرفتۀ نور دهی استفاده میکنند. که پاسخ این پرسش مهم با نظریۀ روح معنا که دلالت بر آن دارد که الفاظ برای ارواح آنها و بدون در نظر گرفتن خواص مصادیق خارجی آنها وضع میشوند. یعنی لفظ چراغ برای روح معنای روشنایی بخشی وضع شده است. در این مقاله به روش نظری بنیادی، به آن پرداخته میشود. سوال اصلی مورد بحث این است که تحلیل رابطۀ زبان و معنا چگونه است؟ پاسخ به این سوال مهم میتواند مقدمهای باشد برای ورود به مباحث نو پدید مسائل فلسفی به ویژه فلسفۀ تحلیلی.
از جمله مسائلی مهمی که همواره فکر و ذهن اندیشمندان به ویژه متفکران فیلسوف را از دیرباز به خود معطوف داشته است، رابطه و تحلیل میان «زبان» و «معنا» بوده است که از زوایای مختلف در علوم مختلف به آن پرداخته شده است. یکی از زوایای مهم بین زبان و معنا، رابطۀ مفهومی و مصداقی و جنبههای اشتراک و افتراق این دو با یکدیگر است که ختم به نظریۀ روح معنا میشود، و سوال بسیار مهمی که در مورد این رابطۀ موجود میان زبان و معنا به وجود میآید که چگونه به الفاظی که در طی هزاران سال مصادیق آنها به کلی تغییر یافته است و نحوههای وجودی دیگری به خود گرفتهاند، چگونه هنوز همان الفاظی که برای آنها بکار میرود، همان است که برای مصادیق اولیۀ آنها بکار میرفته است؟ مثلا لفظ چراغ را ابتدا برای چراغ اولیه وضع نمودند که مصداقی بسیار ساده داشته است و اکنون نیز همان لفظ چراغ را برای وسایل فوق پیشرفتۀ نور دهی استفاده میکنند. که پاسخ این پرسش مهم با نظریۀ روح معنا که دلالت بر آن دارد که الفاظ برای ارواح آنها و بدون در نظر گرفتن خواص مصادیق خارجی آنها وضع میشوند. یعنی لفظ چراغ برای روح معنای روشنایی بخشی وضع شده است. در این مقاله به روش نظری بنیادی، به آن پرداخته میشود. سوال اصلی مورد بحث این است که تحلیل رابطۀ زبان و معنا چگونه است؟ پاسخ به این سوال مهم میتواند مقدمهای باشد برای ورود به مباحث نو پدید مسائل فلسفی به ویژه فلسفۀ تحلیلی.
تحلیل رابطۀ زبان و معنا
1/1/1401 12:00:00 AM
رابطه ايمان و زبان ديني (عقل و دين)
نویسنده:
محمد حسين مهدوي نژاد
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/10/12 تا تاریخ: 1396/11/01
تحلیل معنا شناختی مفهوم تبلیغ در قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل فلسفی رابطۀ میان قانونمداری و پیشرفت جامعه
نویسنده:
محسن ایزدی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
تحلیل زبان ادبی قرآن با تکیه بر نقد نظریه جدایی زبان ادبی از زبان عادی
نویسنده:
ولی الله حسومی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 72
تحلیل کارکرد ساخت آوایی سوره محمد (ص) در القای معنا
نویسندگان:
منیر زیبائی*
،
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های ادبی - قرآنی » سال 1397 بهار 1397 شماره1
تحلیل "تصریف معنا" در قرآن کریم؛ مطالعه موردی تصریف کلمات
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1