بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن
نویسنده:
محمد باغستانی کوزه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
چکیده:
عدالت و تمدن بهعنوان دو پدیده مرتبط با زندگی اجتماعی بشر، از موضوعات مورد توجه نخبگان جوامع از روزگاران کهن تا کنون بودهاند. با اینکه عدالتخواهی از خواستههای همگانی در جوامع بشری بوده و زمینه جنبشهای اعتراضی در میان عموم مردم و تکاپوهای فکری در میان متفکران را موجب شده، اما تمدنخواهی و تمدناندیشی بهطور ویژه در میان نخبگان مطرح بوده است.
مسأله پژوهش حاضر، بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن و نسبتسنجی میان آن دو در قرآن است. دستاوردهای این پژوهش در چهار نکته به فشردگی عبارتاند از 1- میان دو واژه از نظر لغوی و اصطلاحی، نسبت عموم و خصوص مطلق و بهعنوان دو پدیده اجتماعی، عموم و خصوص من وجه برقرار است. 2- در قرآن واژه عدالت به دلیل عامهفهمی آن پرکاربرد، و واژه تمدن به دلیل خاصهفهمی کمکاربرد است؛ هرچند مصادیق مفهوم تمدن به فراوانی کاربرد داشته است. 3- استفاده از قالب بیان حقوق انسان در آیات سهسال نخست بعثت، مایه آگاهیبخشی ژرف به مخاطبان درباره عدالت و نیز مفهوم ملازم آن یعنی تمدن شده است. 4- رابطه تمدن و عدالت در قرآن از گونه زایشی ـ افزایشی است؛ به این معنا که پیدایش تمدن، زمینه زایش مراتبی از عدالت و عدالتگستری است که بر کیفیت تمدن مؤثر بوده و این تأثیر متقابل میان این دو پدیده اجتماعی در جوامع انسانی همیشگی است.
عدالت و تمدن بهعنوان دو پدیده مرتبط با زندگی اجتماعی بشر، از موضوعات مورد توجه نخبگان جوامع از روزگاران کهن تا کنون بودهاند. با اینکه عدالتخواهی از خواستههای همگانی در جوامع بشری بوده و زمینه جنبشهای اعتراضی در میان عموم مردم و تکاپوهای فکری در میان متفکران را موجب شده، اما تمدنخواهی و تمدناندیشی بهطور ویژه در میان نخبگان مطرح بوده است.
مسأله پژوهش حاضر، بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن و نسبتسنجی میان آن دو در قرآن است. دستاوردهای این پژوهش در چهار نکته به فشردگی عبارتاند از 1- میان دو واژه از نظر لغوی و اصطلاحی، نسبت عموم و خصوص مطلق و بهعنوان دو پدیده اجتماعی، عموم و خصوص من وجه برقرار است. 2- در قرآن واژه عدالت به دلیل عامهفهمی آن پرکاربرد، و واژه تمدن به دلیل خاصهفهمی کمکاربرد است؛ هرچند مصادیق مفهوم تمدن به فراوانی کاربرد داشته است. 3- استفاده از قالب بیان حقوق انسان در آیات سهسال نخست بعثت، مایه آگاهیبخشی ژرف به مخاطبان درباره عدالت و نیز مفهوم ملازم آن یعنی تمدن شده است. 4- رابطه تمدن و عدالت در قرآن از گونه زایشی ـ افزایشی است؛ به این معنا که پیدایش تمدن، زمینه زایش مراتبی از عدالت و عدالتگستری است که بر کیفیت تمدن مؤثر بوده و این تأثیر متقابل میان این دو پدیده اجتماعی در جوامع انسانی همیشگی است.
بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن و نسبت آن ها با یکدیگر در قرآن
نویسنده:
محمد باغستانی کوزه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 زمستان 1395 شماره81
مفهوم تقوا و کاربرد آن در قرآن کریم
نویسنده:
سید ناصر صفری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
بررسی اصولی مطلق و مقید و کاربرد آن
استاد راهنما:
سید علی اصغر موسوی رکنی
، استاد مشاور:
محمد صالحی مازندرانی
، دانشجو:
محمد کمیلی موحد
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1389 - [کارشناسی ارشد]
تغییر معنایی در واژگان قرآن بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
تغییر معنایی در واژگان قرآن ؛ بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سیدحسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 بهار 1394 شماره74