خدا: محرّک نامتحرک

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45
چکیده:
چکیده: جریان آب در رودخانه, پیدایش شب و روز, تغییر فصول, گردش کرات و اجرام آسمانى و… همگى پدیده هاى متغیر و محسوسى هستند که از دیرباز ذهن فیلسوفان و دانشمندان را به خود مشغول داشته اند.
ارسطو تعریف متفکران پیش از خود از حرکت را به خروج تدریجى قوّه از فعل, نقد و آن را به (کمال شىء بالقوّه از آن حیث که بالقوّه است) تعریف کرد. وى در نظام فلسفى خود, براى تبیین حرکات طبیعى با توسل به امتناع تسلسل محرک ها, ناگریز به محرکى ازلى و غیر مادى قائل مى شد: محرک نامتحرک. محرک اول, غایت نهایى همه اشیاى متحرک است و افلاک آسمانى از سر شوق و براى تشبّه به او به حرکت در مى آیند; زیرا او خیر و زیبایى محض است. در سده هاى میانه, آکوئیناس این استدلال را به نحوى سازگار با تعالیم مسیحى, در اثبات بارى تعالى بازسازى کرد. اغلب فیلسوفان مسلمان نیز به برهان محرک اول اشاره کردند, اما براهین امکان و وجوب و برهان صدیقین را محکم تر و شریف تر از آن یافتند. دست کم, از دو جهت در مفهوم محرّک نامتحرک یا خداى ارسطو, مناقشه شده است:
الف) فروپاشى نظام کیهانى بطلیموسى در اثر کشفیات علمى در دوره رنسانس و عصر جدید و نیز تردید در صحت ادلّه امتناع تسلسل که برخى ریاضى دانان مطرح کرده اند. ب) ناهم خوانى با خداى ادیان: به این معنا که محرک اول نه خالق عالم است و نه ارتباطى با آن و انسان دارد, بر خلاف خداى ادیان که گرچه به معنایى غایت است, خالق هم هست و به آدمى و سرنوشت او توجّه داشته و با او رابطه اى نزدیک و شفقت آمیز دارد.

رنگ خدا

نویسنده: مجتبی احمدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1389 شماره 156-155

میهمانى خدا

نویسنده: اکرم جمشیدیان ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 163

روح خدا

نویسنده: فاطمه راکعی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 255

سفره‌ی خدا

نویسنده: حامد محقق ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 269

یاد خدا

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 7

شناخت خدا

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 44

معناى «خدا»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

معنای «خدا»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17

بیستِ خدا

نویسنده: محدثه رضایی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1389 شماره 241

صفحه‌ی خدا

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 اردیبهشت 96
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397