هدف آفرینش انسان از منظر آیات

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1392 شماره سوم - بهار 92
چکیده:
انسان در لغت از ماده‏ی «انس» اشتقاق یافته است، از این رو موجودی اجتماعی است، بعضی دیگر آن را از «اُنس و محبت» دانسته و برخی از ماده « نسی » دانسته اند چون او موجودی فراموشکار است. متفکران مادی او را موجودی مادی و متفکران الهی او را دارای دو مرحله بدن و روح مجرد می‏دانند.اولیاء الهی برای او روح مجردی غیر آن روح قائل هستند که درمقام عنداللهی حضور دارد.رو ح انسانی دو بُعد دارد که خصیصه نفسانی آن، در قرآن با اوصافی از قبیل عجول، هلوع، ظلوم و جهول نکوهش شده است و بُعد عقلانی (فطرت الهی) با عنوان خلیفه الهی، امانت دار خدا و موجودی ابدی مورد ستایش خدا قرار گرفته است.بین انسان و خدا، رابطه وجودی برقرار است که با شعور و آگاهی انسان همراه می‏باشد.قرآن کریم به مسأله هدفداری جهان و انسان تأکید نموده و حقیقت جهان را، زمینه ساز رشد و تکامل انسان معرفی می‏نماید. خلافت و جانشینی خدا، عبادت و بندگی، تحقق رحمت و مهر الهی، تسبیح و تقدیس الهی، علم و قدرت پروردگار، سیر الی الله و معرفت الله را؛ هدف آفرینش انسان معرفی می‏نماید و در میان آنها، هدف اصلی و نهایی «عبودیت» است که سایر اهداف نیز در مسیر عبودیت قرار می‏گیرد. رحمت واسعه الهی خداوند هم نتیجه این عبودیت است.

هدف از آفرینش

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 164

هدف از آفرینش

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1363 شماره 35

آفرینش انسان و مراحل حیات او از منظر علامه طباطبایی

مقاله نشریه: معرفت » سال 1386   (پياپي 121)، دي 1386  شماره10

پاکی سرشت اولیۀ انسان از منظر آیات قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101

حکمت الهی و آفرینشِ هدف دار

نویسنده: امیر شیرزاد ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391

فلسفه آفرینش انسان از دیدگاه قرآن

نویسنده: مرتضى موحدى ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 261

هدف زندگی از دیدگاه آیات و روایات

نویسنده: علی عصاره ،
کتاب: بوستان کتاب - 1391

نقش تبلیغ در هدایت انسان از منظر آیات و روایات

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 4

علت غایی و هدف از آفرینش از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش

نویسنده: زهرا تاجیک ایجدان ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397