برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللی
نویسندگان:
یاسر کهرازه
،
آرش بیدالله خانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 79 - پاییز 96
چکیده:
امروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاستگذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیتهای فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بینالمللیشان انتخاب میکنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید میکند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللیشان میتواند به سمت منطقهای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بینالمللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام بهعنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بینالمللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی بهعنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.
امروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاستگذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیتهای فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بینالمللیشان انتخاب میکنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید میکند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللیشان میتواند به سمت منطقهای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بینالمللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام بهعنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بینالمللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی بهعنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.
برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللی
3/21/2017 12:00:00 AM
بیوتکنولوژی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جمهوری اسلامی ایران و مسئله هویت ملی
نویسنده:
علیرضا زهیری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
محمد ستوده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
جهانى شدن و منافع ملى جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
محمد ستوده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
حوزه خزر و امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
مصطفی ملکوتیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
گفتمانهاى امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79
آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
سیدابوالفضل حسینی زاده
، استاد راهنما:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
منافع ملی و مصالح اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]