امام خمینى؛ ولایت فقیهان و مشارکت مردم
نویسنده:
غلام حسن مقیمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
چکیده:
تردیدى نیست که محور اساسى اندیشه و حرکت سیاسى امام خمینى به واسطه
مرجعیّت دینى، بر مبناى اسلام و عمل به تکلیف شرعى(54) بوده است. بنابراین، نوع
حاکمیت سیاسى را باید در تفسیر ایشان از رابطه شریعت و سیاست جستوجو نمود. از طرف دیگر، به اعتراف اکثریت قریب به اتفاق اندیشمندان و صاحب نظران، امام
خمینى تنها مرجع دینى است که بیشترین بها را به مردم و رأى مردم و مشارکت آنها در
سرنوشت سیاسىشان، داده است. این اندیشه مردم گرایى امام را مىتوان هم در بینش
عرفانى، مشى عمل سیاسى و در بحثهاى انسانشناسى و هم در شیوه حکومتى ایشان
ردیابى نمود. امّا آنچه براى ما مهم بود، شیوه ترکیب تکلیف الهى با اختیار و نقش مردمى مىباشد.
امام راحل به عنوان مهمترین شخصیت الهى ـ سیاسى، آنچنان اراده مردم را با انقلاب
درآمیخت که هیچ فرازى از انقلاب اسلامى و حکومت جمهورى را منهاى اراده مردم
سازگار و مؤر ندانست؛ امّا در عین حال، اصالت و مشروعیت همه امور را به ضوابط
دینى مقیّد نموده است. از دیدگاه امام خمینى(ره): خداوند حاکمیت مطلق انسان و جهان
را بر عهده دارد و همو، این حاکمیت را به واسطه قاعده لطف و حکمت، از طریق
مقررات و احکام الهى به انسان واگذار نموده است و حکومت که شعبهاى از ولایت عام و
مطلقه رسول ا...استدرزمان غیبت با همان اختیارات حکومتى، به ولى فقیه مىرسد.
تردیدى نیست که محور اساسى اندیشه و حرکت سیاسى امام خمینى به واسطه
مرجعیّت دینى، بر مبناى اسلام و عمل به تکلیف شرعى(54) بوده است. بنابراین، نوع
حاکمیت سیاسى را باید در تفسیر ایشان از رابطه شریعت و سیاست جستوجو نمود. از طرف دیگر، به اعتراف اکثریت قریب به اتفاق اندیشمندان و صاحب نظران، امام
خمینى تنها مرجع دینى است که بیشترین بها را به مردم و رأى مردم و مشارکت آنها در
سرنوشت سیاسىشان، داده است. این اندیشه مردم گرایى امام را مىتوان هم در بینش
عرفانى، مشى عمل سیاسى و در بحثهاى انسانشناسى و هم در شیوه حکومتى ایشان
ردیابى نمود. امّا آنچه براى ما مهم بود، شیوه ترکیب تکلیف الهى با اختیار و نقش مردمى مىباشد.
امام راحل به عنوان مهمترین شخصیت الهى ـ سیاسى، آنچنان اراده مردم را با انقلاب
درآمیخت که هیچ فرازى از انقلاب اسلامى و حکومت جمهورى را منهاى اراده مردم
سازگار و مؤر ندانست؛ امّا در عین حال، اصالت و مشروعیت همه امور را به ضوابط
دینى مقیّد نموده است. از دیدگاه امام خمینى(ره): خداوند حاکمیت مطلق انسان و جهان
را بر عهده دارد و همو، این حاکمیت را به واسطه قاعده لطف و حکمت، از طریق
مقررات و احکام الهى به انسان واگذار نموده است و حکومت که شعبهاى از ولایت عام و
مطلقه رسول ا...استدرزمان غیبت با همان اختیارات حکومتى، به ولى فقیه مىرسد.
امام خمینى؛ ولایت فقیهان و مشارکت مردم
3/21/1999 12:00:00 AM
امام خمینی و حدود ولایت مطلقه
نویسنده:
سید جواد ورعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 98 - تابستان 1401
مبلغان و راهبرد مشارکت مردم در انتخابات
نویسنده:
مدیر نشریه
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 14
مرکزیت معنایی ولایت سیاسی فقیه در اندیشه سیاسی امام خمینی و جایگاه مردم در آن
نویسندگان:
نجف لک زایی*
،
علی اکبر باقری
،
مقاله نشریه: پژوهش های انقلاب اسلامی » سال 1392 پاييز 1392 شماره6
قاعده عدم ولایت و حقوق مردم
نویسنده:
روح الله روح الله شریعتی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 68 - زمستان 93
رابطه متقابل ولایت فقیه و مردم
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 216
پیوند مردم و حکومت اسلامى در اندیشه امام خمینى
نویسنده:
سید محمد مرتضوی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 172 - 171