نقد دیدگاه آرتور جفری درباره مفهوم و مصادیق اسباط با تأکید بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
علی اسدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 97
کلیدواژه:
آرتور جفری/سبط/ اسباط/ قبایل بنیاسرائیل
چکیده:
قرآن کریم اسباط را برای اشاره بهشماری از پیامبران دریافتکننده وحی و نیز قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل بهکار برده است. آرتور جفری که بر اساس دیدگاه نخست خویش، اسباطِ دریافتکننده وحی را پیامبران دوازدهگانه یهود، معروف به انبیایِ صغار میدانست، گمان کرده که قرآن کریم با کاربرد اسباط بهمعنای قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل از یک سو، و یادکرد آنان بهعنوان دریافتکنندگان وحی از سوی دیگر، انبیای صغار را با قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل درهم آمیخته است. نسبت نادرستِ خلط بین مصادیقِ اسباط به قرآن بر انگاره بشری بودن آن استوار است. وی بعدها با تغییر دیدگاه خود درباره مصادیقِ اسباطِ دریافتکننده وحی، آنها را اشاره به پسران دوازدهگانه یعقوب7 دانسته است. دلایل و قراین متعددی نشان میدهد که دیدگاه آرتور جفری درباره خلط مصادیق اسباط، بهویژه تطبیق آنان بر پسران دوازدهگانه یعقوب7 و انبیای صغار، ناسازگار با روایت قرآن و ناشی از ناآشنایی وی با مفاهیم قرآنی و اثرپذیری از روایتِ عهد عتیق است. نزول وحی بر اسباط، لزوم ایمان مسلمانان به آنها، یادکرد آنان در کنار پیامبران و نفی یهودی و مسیحی بودن آنها از یک سو، و گزارش قرآن درباره رفتار پسران یعقوب با پدر و برادرشان یوسف7 و نیز فرازهایی از تاریخ شرکآلود و کفرآمیز حیات دینی یهود، بهویژه چگونگی برخورد آنان با انبیا از سوی دیگر نشان میدهد که اسباط دریافتکننده وحی نمیتوانند همان قبایل بنیاسرائیل یا برادران یوسف باشند و هویت جداگانهای دارند. ایشان افراد معین و برگزیدهای از میان نوادگان یعقوب7 بودهاند که افزون بر استمرار نژادی، به اعتبار جانشینی آن حضرت، پیروان معنوی او نیز بهشمار میرفتهاند. این جانشینان و رهبران الهی، به احتمال زیاد پس از یوسف7 و پیش از موسی7 در مصر و میان بنیاسرائیل رسالت داشتهاند.
قرآن کریم اسباط را برای اشاره بهشماری از پیامبران دریافتکننده وحی و نیز قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل بهکار برده است. آرتور جفری که بر اساس دیدگاه نخست خویش، اسباطِ دریافتکننده وحی را پیامبران دوازدهگانه یهود، معروف به انبیایِ صغار میدانست، گمان کرده که قرآن کریم با کاربرد اسباط بهمعنای قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل از یک سو، و یادکرد آنان بهعنوان دریافتکنندگان وحی از سوی دیگر، انبیای صغار را با قبایل دوازدهگانه بنیاسرائیل درهم آمیخته است. نسبت نادرستِ خلط بین مصادیقِ اسباط به قرآن بر انگاره بشری بودن آن استوار است. وی بعدها با تغییر دیدگاه خود درباره مصادیقِ اسباطِ دریافتکننده وحی، آنها را اشاره به پسران دوازدهگانه یعقوب7 دانسته است. دلایل و قراین متعددی نشان میدهد که دیدگاه آرتور جفری درباره خلط مصادیق اسباط، بهویژه تطبیق آنان بر پسران دوازدهگانه یعقوب7 و انبیای صغار، ناسازگار با روایت قرآن و ناشی از ناآشنایی وی با مفاهیم قرآنی و اثرپذیری از روایتِ عهد عتیق است. نزول وحی بر اسباط، لزوم ایمان مسلمانان به آنها، یادکرد آنان در کنار پیامبران و نفی یهودی و مسیحی بودن آنها از یک سو، و گزارش قرآن درباره رفتار پسران یعقوب با پدر و برادرشان یوسف7 و نیز فرازهایی از تاریخ شرکآلود و کفرآمیز حیات دینی یهود، بهویژه چگونگی برخورد آنان با انبیا از سوی دیگر نشان میدهد که اسباط دریافتکننده وحی نمیتوانند همان قبایل بنیاسرائیل یا برادران یوسف باشند و هویت جداگانهای دارند. ایشان افراد معین و برگزیدهای از میان نوادگان یعقوب7 بودهاند که افزون بر استمرار نژادی، به اعتبار جانشینی آن حضرت، پیروان معنوی او نیز بهشمار میرفتهاند. این جانشینان و رهبران الهی، به احتمال زیاد پس از یوسف7 و پیش از موسی7 در مصر و میان بنیاسرائیل رسالت داشتهاند.
نقد دیدگاه آرتور جفری درباره مفهوم و مصادیق اسباط با تأکید بر آیات قرآن کریم
3/20/2020 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقد شبهات باستانشناختی درباره آیات قرآن کریم (با تأکید بر آیه 76 سوره حجر)
نویسندگان:
حسین جدی
،
حمید قربان پور لفمجانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109
بررسی و نقد «پنج دیدگاه مطرح درباره تعداد آیات الاحکام قرآن کریم»
نویسنده:
سیدجعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فقهی » سال 1390 بهار و تابستان 1390 شماره1
بررسی فقهی حق بر صلح با تاکید بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
مهدی فیروزی*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 دوره 28، شماره 108 (زمستان 1400)
بررسی فقهی حق بر صلح با تأکید بر آیات قرآن کریم
نویسنده:
مهدی فیروزی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 108
بررسی و نقد دیدگاه های چندمعنایی آیات قرآن کریم
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1390 بهار 1390 شماره24
بررسی و نقد دیدگاه های چندمعنایی آیات قرآن کریم
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: بازتاب اندیشه » سال 1387 سال 1387 - شماره 105
نقد دیدگاه تفسیری قرضاوی با تاکید بر تفسیر آیات حرمت غناء
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1396 تابستان 1396 شماره30
بررسى فقهى مفهوم و مصادیق صوت لهوى در تلاوت قرآن کریم
نویسندگان:
احسان على اکبرى بابوکانى
،
حمید ایماندار
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1393 شماره 79
بررسی علیت از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد دیدگاه اولیور لیمن درباره کارکردهای آیات قرآن در آثار فلسفی
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1401 دوره 13، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)