زیر ساختهای تفسیر المیزان (2)
نویسنده:
موسی حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32
کلیدواژه:
تفسیر المیزان
،
زیرساختهاى تفسیر المیزان
،
حقایق اعتباریات
،
توحید
،
معادشناسى
،
انسانشناسى
،
علامه طباطبایى
چکیده:
بررسى نقش شناخت بنیادهاى فکرى علامه در تفسیرالمیزان در کشف نقاط قوت و ضعف روش به کار رفته در آن است. از یکى از مبانى فکرى علامه با عنوان »تفکیک حقایق از اعتباریات« سخن گفته و سپس از نقش این مبنا در مباحث مختلف تفسیرى بحث کرده است. مباحث یاد شده عبارتند از: یک - توحید در ابعاد گوناگون مثل مالکیت الهى که منشأ و پیدایش حقایقى در رابطه با ربوبیت الهى، قرب الهى، تسلّط و تصرف الهى، حضور الهى، اطاعت الهى و وعده الهى مىگردد. رابطه خداوند با تشریع و همچنین مصالح و مفاسد در افعال الهى. دو - معادشناسى در بحث پاداش و کیفر. سه - انسانشناسى مثل کمالات انسان، فلسفه آفرینش ابلیس، عصمت. نویسنده از دومین اندیشه بنیادین علامه در تفسیر با عنوان »دیدگاه زبان شناختى« بحث مىکند. در آغاز ویژگىهاى دیدگاه علامه را در رابطه با زبان مطرح مىکند که عبارتند از: 1- زبان زاییده زندگى اجتماعى است 2- فلسفه نیاز به زبان تکمیل انسان در کارهاست 3- الفاظ در آغاز براى اشیاء وضع شده است 4- وضع الفاظ براساس ظاهر و صورت اشیاء نیست بلکه به لحاظ هدف و غایت آنهاست. 5- استعمال الفاظ براى مصادیق غیر مادى حقیقى است نه مجازى. در ادامه از نمونهها و موارد تأثیر دیدگاه یاد شده در تفسیر سخن مىگوید و از زمینههاى زیر نام مىبرد: 1- افعال الهى مثل تکلّم 2- رحمت الهى 3- اراده الهى 4- ارتباط کلامى موجودات غیر انسانى 5- واقعیتهاى ملکوتى و 6- حقایق اخروى.
بررسى نقش شناخت بنیادهاى فکرى علامه در تفسیرالمیزان در کشف نقاط قوت و ضعف روش به کار رفته در آن است. از یکى از مبانى فکرى علامه با عنوان »تفکیک حقایق از اعتباریات« سخن گفته و سپس از نقش این مبنا در مباحث مختلف تفسیرى بحث کرده است. مباحث یاد شده عبارتند از: یک - توحید در ابعاد گوناگون مثل مالکیت الهى که منشأ و پیدایش حقایقى در رابطه با ربوبیت الهى، قرب الهى، تسلّط و تصرف الهى، حضور الهى، اطاعت الهى و وعده الهى مىگردد. رابطه خداوند با تشریع و همچنین مصالح و مفاسد در افعال الهى. دو - معادشناسى در بحث پاداش و کیفر. سه - انسانشناسى مثل کمالات انسان، فلسفه آفرینش ابلیس، عصمت. نویسنده از دومین اندیشه بنیادین علامه در تفسیر با عنوان »دیدگاه زبان شناختى« بحث مىکند. در آغاز ویژگىهاى دیدگاه علامه را در رابطه با زبان مطرح مىکند که عبارتند از: 1- زبان زاییده زندگى اجتماعى است 2- فلسفه نیاز به زبان تکمیل انسان در کارهاست 3- الفاظ در آغاز براى اشیاء وضع شده است 4- وضع الفاظ براساس ظاهر و صورت اشیاء نیست بلکه به لحاظ هدف و غایت آنهاست. 5- استعمال الفاظ براى مصادیق غیر مادى حقیقى است نه مجازى. در ادامه از نمونهها و موارد تأثیر دیدگاه یاد شده در تفسیر سخن مىگوید و از زمینههاى زیر نام مىبرد: 1- افعال الهى مثل تکلّم 2- رحمت الهى 3- اراده الهى 4- ارتباط کلامى موجودات غیر انسانى 5- واقعیتهاى ملکوتى و 6- حقایق اخروى.
زیر ساختهای تفسیر المیزان (2)
3/21/2002 12:00:00 AM
زیر ساخت هاى تفسیر المیزان (1)
نویسنده:
سید موسی حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
جایگاه عقل در تفسیر المیزان
نویسنده:
سعید روستاآزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 (پياپي 62)، تابستان 1390 شماره2
رهنمودهایی از تفسیر المیزان (8)
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: رشد آموزش معارف اسلامی » سال 1386 بهار 1386 شماره64
رهنمودهایی از تفسیر المیزان (2)(چرا شروع کارها با «بسم الله» باشد)
نویسنده:
حسین سوزن چی
،
مقاله نشریه: رشد آموزش معارف اسلامی » سال 1384 سال 1384 - شماره 57
ترجمه و تفسیر قرآن براساس المیزان
نویسنده:
سیدمحمدرضا صفوی
،
مقاله نشریه: رشد آموزش قرآن » سال 1387 زمستان 1387 شماره23