اثر عناصر فرهنگ دینی بر زنداننامهها
نویسندگان:
عبدالله رادمرد
،
علیجان میرزایی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
چکیده:
مسلّم است که شاعران و سخنسرایان فارسی چون دیگر مسلمانان از آیات الهی و سخنان پیامبر(ص) و پیشوایان خویش متأثّر شده، آنها را موجب ارتقای کلام خود و چهبسا معیاری برای فصاحت سخن خود دانستهاند، استناد به سخن خدا و پیامبر و پیشوایان دینی از یک سو اقناع حال مخاطب را در پیداشته از سوی دیگر باعث استواری و بلندی پایگاه شاعر بوده است. میزان استفاده و نوع بهرهبرداری از کلام خدا هم یکسان نیست و عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و بعضاً شرایط فردی شاعران، میزان بهرهمندی و نوع استفاده را به گونهای رقم زده که بعضی چون مولوی قرآن معنوی بسرایند و بعضی چون انوری، مسعود سعد، خاقانی کمتر و بعضی از معاصرین چون نیما و پیروان او خیلی کمتر از مضامین دینی استفاده کنند. نوع بهرهبرداری هم متفاوت بوده این تنوع و تفاوت در قالبهای ادبی هم به چشم میخورد. شاعران حبسیهسرا به دلیل گرفتاری، ناامیدی و یأس حاکم بر فضای زندان، تنهایی و دوری از وابستگیهای زندگی عادی انگیزه بیشتری برای تمسّک جستن به سخنان خدا و پیشوایان دین خدا داشتهاند. کلام الهی فصل الخطاب همۀ ادعاها بوده، شاعر زندانی توانسته است با بهرهگیری از آن به کلام خود قداست و نفوذ آن را بر مخاطب فزونی بخشیده، زمینۀ نجات خود را از حبس فراهم نماید، گاه نیز با استناد به کلام خدا و بزرگان دین مرام و عقیدۀ دینی خود را موجه جلوه داده به تبلیغ آن پرداختهاند. گروهی دیگر هم به کلام خدا و بزرگان دین تمسک جسته تا به پیشبرد مشی و مرام اجتماعی خود بپردازند. عدهای از حبسیهسراها نیز مضامین دینی را زمینهای برای بیان عواطف انسانی و اخلاقی ساخته به توصیههای تعلیمی و اخلاقی پرداختهاند.
مسلّم است که شاعران و سخنسرایان فارسی چون دیگر مسلمانان از آیات الهی و سخنان پیامبر(ص) و پیشوایان خویش متأثّر شده، آنها را موجب ارتقای کلام خود و چهبسا معیاری برای فصاحت سخن خود دانستهاند، استناد به سخن خدا و پیامبر و پیشوایان دینی از یک سو اقناع حال مخاطب را در پیداشته از سوی دیگر باعث استواری و بلندی پایگاه شاعر بوده است. میزان استفاده و نوع بهرهبرداری از کلام خدا هم یکسان نیست و عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و بعضاً شرایط فردی شاعران، میزان بهرهمندی و نوع استفاده را به گونهای رقم زده که بعضی چون مولوی قرآن معنوی بسرایند و بعضی چون انوری، مسعود سعد، خاقانی کمتر و بعضی از معاصرین چون نیما و پیروان او خیلی کمتر از مضامین دینی استفاده کنند. نوع بهرهبرداری هم متفاوت بوده این تنوع و تفاوت در قالبهای ادبی هم به چشم میخورد. شاعران حبسیهسرا به دلیل گرفتاری، ناامیدی و یأس حاکم بر فضای زندان، تنهایی و دوری از وابستگیهای زندگی عادی انگیزه بیشتری برای تمسّک جستن به سخنان خدا و پیشوایان دین خدا داشتهاند. کلام الهی فصل الخطاب همۀ ادعاها بوده، شاعر زندانی توانسته است با بهرهگیری از آن به کلام خود قداست و نفوذ آن را بر مخاطب فزونی بخشیده، زمینۀ نجات خود را از حبس فراهم نماید، گاه نیز با استناد به کلام خدا و بزرگان دین مرام و عقیدۀ دینی خود را موجه جلوه داده به تبلیغ آن پرداختهاند. گروهی دیگر هم به کلام خدا و بزرگان دین تمسک جسته تا به پیشبرد مشی و مرام اجتماعی خود بپردازند. عدهای از حبسیهسراها نیز مضامین دینی را زمینهای برای بیان عواطف انسانی و اخلاقی ساخته به توصیههای تعلیمی و اخلاقی پرداختهاند.
اثر عناصر فرهنگ دینی بر زنداننامهها
3/21/2013 12:00:00 AM
چند اثر پیرایهزدا از فرهنگ دینى
نویسنده:
غلامرضا صادقی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1388 شماره 154-153
بررسی نشانه شناختی عناصر دینی در فیلمِ نشانه ها اثر شیامالان
نویسندگان:
سید علی اصغر سلطانی
،
بنت الهدی بنایی
،
مقاله نشریه: زبان پژوهی » سال 1393 پاييز 1393 شماره12
عناصر اصلى روشنفکرى دینى با تکیه بر آزاد اندیشى در حوزه ها
نویسنده:
علی اکبر نوایی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1386 شماره 142
درآمدی انتقادی بر نظریه امتناع تفکر در فرهنگ دینی
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
عبدالرضا احمدی *
،
مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1396 (پياپي 25)، پاييز 1396 شماره3