بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره‌مندی کاربران از سواد رسانه‌ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس‌بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقق‌ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی  817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد.
 یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست‌آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه‌ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.

بررسی رابطه شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و مشارکت سیاسی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97

بررسی جامعه‎شناختی رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و مشارکت سیاسی

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97 - بهار 1401

تحلیل و بررسی مؤلفه‌های اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی

مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 4

تهاجم فرهنگى و راه حلها

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 155

تهاجم فرهنگى و مواضع انفعالى ما

نویسنده: محمدتقی رهبر ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 276

شبکه‌های اجتماعی و خانواده

نویسنده: نیا فضه خاتمی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 269
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397