نقش هستی‌شناسی شهودی، ساخت‌مندی و تمثیل در تخیل خلاق علمی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
چکیده:
این مقاله تحلیلی بر تخیل خلاق علمی به‌عنوان مهم‌ترین عامل پیشرفت علم بر مبنای الگوهای نظری و نتایج تجربی علوم شناختی ارا‌‌ئه می‌دهد. بیشتر استنتاج‌های استقرایی انسان ‌با مناسبات هستی‌شناسی شهودی عجین است؛ یعنی از راه استدلال به‌دست نیامده‌اند. هستی‌شناسی شهودی یک مجموعۀ محدودِ مقوله‌بنیاد است که چارچوب‌های نظری را شکل می‌دهد. خلاقیت علمی با انتظارات هستی‌شناختیِ پیشین ساخت‌مند شده است و بنابراین پیشرفت علم در گرو جدایی مسیر از هستی‌شناسی شهودی است. تمثیل‌ها ابزار معرفتیِ قدرتمندی جهت غلبۀ دانشمندان بر محدودیت‌های یادشده است، اما تمثیل‌ها نیز تحت تأثیر هستی‌شناسی شهودی‌اند؛ زیرا دانشمندان در محدودۀ ذهن خود از تمثیل استفاده می‌کنند. استفاده از دانش موجود در خلاقیت، تخیل ساخت‌مند است، پس پیشرفت علم براساس معرفت‌های موجود است و عملِ تولید انگاره‌های خلاقانه به یک شیوه است: ایجاد خلاقانۀ اکتشاف یا اختراع جدید از بعضی مفاهیم آشنا. رابطۀ مشاهده و نظریه‌ در علم برمبنای ساختار فوق از طریق تخیل خلاق برقرار می‌شود، نه تعمیم الگوهای موجود.

حکمت شهودی و شهود حکمی

نویسنده: حسن رمضانی ،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1393   (پياپي 29)، بهار و تابستان1393  شماره17-18

پنج تمثیل در تبیین اصالت وجود

نویسنده: مهدی حاجیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51

نقش معرفت دینی در معرفت علمی

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386

مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2

بازتاب هستی‌شناسی معنا در معرفت دینی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2

نقش انجمن های علمی در تحول حوزه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1399 شماره 10

جایگاه تمثیل در خدا شناسی از منظر آیات و روایات

نویسنده: شعبان رجبی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397