ماهیت تقاص و اثر آن در استرداد عین

مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83
چکیده:
اگر غاصب یا مدیون ممتنع از ادای دین، بعد از تقاص مالک، حاضر به ردّ عین یا دین به تقاص‌کننده گردد، آیا برای او جایز است اصل مال خویش را بستاند و مال اخذکرده را عودت دهد؟ آیا اصولاً عودت هر یک از حق و مال مقاصّه به دو طرف تقاص‌کننده و تقاص‌شونده بدون معامله جدید صحیح است؟ پاسخ این سؤالات در گرو روشن‌کردن ماهیت تقاص است. اگر تقاص از قبیل اخذ بدل حیلوله باشد، پاسخ مثبت است، اما اگر تقاص نوعی معاوضه باشد، روشن است بازگشت حق و مال مقاصّه به ملک مالکان اول امکان نخواهد داشت، مگر با یک معامله معاوضی جدید. هر یک از این دو دیدگاه مورد توجه گروهی از فقیهان قرار گرفته است. برخی نیز قائل به تفصیل در مسئله شده‌اند. مقاله حاضر می‌کوشد دلایل هر یک از این دیدگاه‌ها را مورد کاوش قرار دهد، نویسنده با نقد تمامی ادله ارائه‌شده، همه آنها را در اثبات مدّعی نا‌صحیح می‌‌شمارد و در نهایت با بررسیِ روایاتِ مسئله، قول معاوضی‌بودن تقاص را به استناد اطلاق روایات تقویت می‌کند و البته ثابت می‌گردد که حصول معاوضه، مشروط به قصد تقاص‌کننده برای ملکیت دائم است.
 

ارتداد، ماهیت و آثار آن

کتاب: مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران) - 1391

مجوس و ماهیت آن در ایران باستان و اسلام

نویسنده: محمد غفوری * ،
مقاله نشریه: تاریخ » سال 1395 بهار 1395 شماره 40

کتابشناسی عین القضات همدانی در ایران

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 156

دانشگاه عین الشمس مصر

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 22

عین ؛ شین ؛ قاف داستان

نویسنده: احمدی صغرا آقا ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 170

واکاوی ماهیت منطقی برهان لم و ان

مقاله نشریه: معارف منطقی » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره2

ماهیت فقهی دولت و ضمان اقدام‌های زیانبار آن

کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

ماهیت علم و تکنولوژی و نسبت آن با دین

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397