بررسی نقش و جایگاه اقدام پژوهی در رشد دین پژوهی اساتید با عنوان الگوی اخلاقی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
چکیده:
هدف این مقاله، بررسی روشهای رشد دینپژوهی اساتید بر اساس اقدامپژوهی است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش توصیفیپیمایشی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل 503 عضو هیأت علمی در دانشگاه اصفهان بود که 106 عضو هیأت علمی در دانشگاه اصفهان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. بهمنظور برآورد روایی، از روایی محتوا استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ( 98/0) محاسبه گردیده است. نتایج نشان داد، میانگین نمره تاثیر روشهای رشد دینپژوهی اساتید در حیطههای تشخیص مسئله، تغییر مسئله، ارزیابی مسئله، برنامهریزی تدریس و فعالیتهای آگاهانه، بیشتر از میانگین فرضی(3) است؛ بنابراین راهکارهای مطرحشده در این حیطهها از لحاظ مؤثربودن در روشهای رشد دینپژوهشی به اساتید، بیشتر از سطح متوسط است. همچنین بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی در حیطههای مذکور، تفاوت وجود داشته است(001/0 = p). در میان حیطههای بالا حیطۀ تشخیص مسئله بیشترین میانگین نمره را داشته است (87/3 ). همچنین بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی اساتید، بر حسب جنسیت تفاوت مشاهده شده است(05/0 ≥ p )؛ اما بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی اساتید بر حسب سابقۀ خدمت و مرتبۀ علمی تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
هدف این مقاله، بررسی روشهای رشد دینپژوهی اساتید بر اساس اقدامپژوهی است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش توصیفیپیمایشی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل 503 عضو هیأت علمی در دانشگاه اصفهان بود که 106 عضو هیأت علمی در دانشگاه اصفهان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. بهمنظور برآورد روایی، از روایی محتوا استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ( 98/0) محاسبه گردیده است. نتایج نشان داد، میانگین نمره تاثیر روشهای رشد دینپژوهی اساتید در حیطههای تشخیص مسئله، تغییر مسئله، ارزیابی مسئله، برنامهریزی تدریس و فعالیتهای آگاهانه، بیشتر از میانگین فرضی(3) است؛ بنابراین راهکارهای مطرحشده در این حیطهها از لحاظ مؤثربودن در روشهای رشد دینپژوهشی به اساتید، بیشتر از سطح متوسط است. همچنین بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی در حیطههای مذکور، تفاوت وجود داشته است(001/0 = p). در میان حیطههای بالا حیطۀ تشخیص مسئله بیشترین میانگین نمره را داشته است (87/3 ). همچنین بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی اساتید، بر حسب جنسیت تفاوت مشاهده شده است(05/0 ≥ p )؛ اما بین نظرات پاسخدهندگان در خصوص روشهای رشد دینپژوهشی اساتید بر حسب سابقۀ خدمت و مرتبۀ علمی تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
بررسی نقش و جایگاه اقدام پژوهی در رشد دین پژوهی اساتید با عنوان الگوی اخلاقی
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی الگوی توسعه سیاسی هانتینگتون با الگوی رشد سیاسی در جامعه مهدوی
نویسنده:
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1388 زمستان 1388 شماره12
نقش و جایگاه معنویت در سلامت اخلاقی طلاب
نویسندگان:
حسن روشن
،
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
مفهومشناسی هرمنوتیک (بررسی کارویژهای هرمنوتیک در دین پژوهی)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین مختاری حجت الاسلام والمسلمین ساجدی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1389
بررسی سازگاری ارزشهای اخلاقی با دین با تأکید بر اسلام
نویسنده:
خدیجه کاردوست فینی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
تبیین جایگاه مراقبه و محاسبه نفس در اخلاق اسلامی از منظر رشد اخلاقی
استاد راهنما:
حسین دیبا
، دانشجو:
فاطمه استشاره
،
پایاننامه: دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - پژوهشکده علوم اسلامی - 1395 - [کارشناسی ارشد]
درآمدي بر نظريه رشد اخلاقي با تأكيد بر منابع و متون اسلامي (دفتر سوم رشد اخلاقي)
نویسنده:
مصطفي فيض
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1392/12/24 تا تاریخ: 1394/08/25