مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی ارتباط فرهنگسازمانی و بیگانگی اجتماعی (مورد مطالعه: دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 1394-1393)
نویسندگان:
پروانه دانش
،
پویا طوافی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و بیگانگی اجتماعی در میان دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی (1394- 1393) انجامشده است. روش مطالعه، پیمایشی، جامعۀ آماری آن کلیۀ دبیران زن مقطع متوسطۀشهر تبریز، حجم نمونه 373 نفر و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. یافتههای توصیفی نشان میدهد که در بین ابعاد دهگانۀ فرهنگسازمانی بُعد کنترل، بالاترین میانگین و سیستم پاداش و تشویق، پایینترین میانگین و در بین ابعاد پنجگانۀ بیگانگی اجتماعی ابعاد احساس بیقدرتی و احساس بیمعنایی، بالاترین میانگین و احساس بیهنجاری، پایینترین نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون همبستگی، نشان از معنادار و معکوسبودن رابطۀ بین فرهنگسازمانی با بیگانگی اجتماعی (21/0-) دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن بوده است که مؤلفۀ حمایت مدیریّت و هویتسازمانی با مقدار بتای به ترتیب (48/0-) و (29/0 -) بیشترین تأثیر را بر بیگانگی اجتماعی داشته است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از تأثیر مستقیم فرهنگسازمانی با مقدار بتای 34/0 - بر بیگانگی اجتماعی بوده است. معادلۀ پیشبینی میزان بیگانگی اجتماعی نیز توانسته است 9/70 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین کند.
پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و بیگانگی اجتماعی در میان دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی (1394- 1393) انجامشده است. روش مطالعه، پیمایشی، جامعۀ آماری آن کلیۀ دبیران زن مقطع متوسطۀشهر تبریز، حجم نمونه 373 نفر و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. یافتههای توصیفی نشان میدهد که در بین ابعاد دهگانۀ فرهنگسازمانی بُعد کنترل، بالاترین میانگین و سیستم پاداش و تشویق، پایینترین میانگین و در بین ابعاد پنجگانۀ بیگانگی اجتماعی ابعاد احساس بیقدرتی و احساس بیمعنایی، بالاترین میانگین و احساس بیهنجاری، پایینترین نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج آزمون همبستگی، نشان از معنادار و معکوسبودن رابطۀ بین فرهنگسازمانی با بیگانگی اجتماعی (21/0-) دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن بوده است که مؤلفۀ حمایت مدیریّت و هویتسازمانی با مقدار بتای به ترتیب (48/0-) و (29/0 -) بیشترین تأثیر را بر بیگانگی اجتماعی داشته است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر حاکی از تأثیر مستقیم فرهنگسازمانی با مقدار بتای 34/0 - بر بیگانگی اجتماعی بوده است. معادلۀ پیشبینی میزان بیگانگی اجتماعی نیز توانسته است 9/70 درصد از واریانس متغیّر وابسته را تبیین کند.
مطالعۀ جامعهشناختی - روانشناختی ارتباط فرهنگسازمانی و بیگانگی اجتماعی (مورد مطالعه: دبیران زن مقطع متوسطۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 1394-1393)
3/21/2017 12:00:00 AM
تبیین جامعهشناختی رابطه الگوهای دینداری و متغیرهای جمعیتی با رواداری اجتماعی (مورد مطالعه: قومیتهای ساکن در شهرستان کازرون)
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 3(پیاپی31)
تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در رابطه با بیماری تالاسمی بر دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تربت حیدریه در سال 1394
مقاله نشریه: رهیافت سلامت » سال 1396 اسفند 1396 شماره4
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به پاپشدن نوحه (مطالعه موردی؛ دیدگاه عزاداران مرد هیئات عزاداری شهر خرمآباد در سال 95 ـ 94)
نویسندگان:
اکبر طالب پور
،
مهین دریکوند
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 1 (پیاپی 13)
تفاوت هویتی نسل اول و دوم مهاجران افغانی به ایران (مورد مطالعه: مهاجران هزارهای مقیم قم در سال 96)
نویسندگان:
محمدعیسی رحیمی
،
حسن خیری (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
تحلیل جامعهشناختی گرایشهای فکری طلاب حوزه علمیه در مورد جایگاه زن در جامعه (مطالعه موردی: طلاب مرد سطح سه و چهار حوزههای علمیه ساکن قم و تهران با رده سنی 30 تا 50 سال)
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
بررسی تاثیر سواد اخلاقی بر رفتار اطلاع یابی و باز نشر اطلاعات در شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان)
مقاله نشریه: پژوهش های ارتباطی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 100