تحلیل جامعهشناختی گرایشهای فکری طلاب حوزه علمیه در مورد جایگاه زن در جامعه (مطالعه موردی: طلاب مرد سطح سه و چهار حوزههای علمیه ساکن قم و تهران با رده سنی 30 تا 50 سال)
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
در تمامی جوامع دینی، یکی از گروههایی که میتوانند بر موقعیت زنان در خانواده و جامعه بسیار اثرگذار باشند، صاحبنظران و طلاب علوم دینی هستند. کشور ما نیز از چنین قاعدهای مستثنا نیست و کسانی که به تحصیل علوم اسلامی مشغول هستند، نماینده کلام الهی و سخن اسلام در جامعه محسوب میشوند و دیدگاه و نگرششان به جایگاه زن در خانواده و جامعه، در موقعیت زنان اثرگذار است. ازآنجاکه حوزویان، صاحب کرسی سخن و محل رجوع مردم هستند، افکارشان خواسته یا ناخواسته در لایههای پنهان و آشکار اذهان مردم جامعه و سیاستگذاریها و قانونگذاریهای خرد و کلان کشور تأثیرگذار است. این پژوهش که به روش گرنددتئوری، با نمونهگیری گلوله برفی و با مصاحبه نیمهباز انجام شده است، در پی یافتن پاسخ این سؤال است که نگرش طلاب ساکن تهران و قم در مورد جایگاه اجتماعی زنان چیست و رویکرد آنان به مقوله مهم جایگاه زن در جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و سیاسی چگونه است. این پژوهش در پایان به این نتیجه رسید که نگرش طلاب مورد مطالعه در مورد جایگاه زن در جامعه را میتوان به دو دسته نگرش سنتی و فراسنتی تقسیم کرد که دراینمیان طلاب ساکن تهران وارد مرحله گذار از سنت به فراسنت شده و نگرش فراسنتی در آنها رشد چشمگیری کرده است؛ ولی طلاب ساکن قم به مرحله گذار نرسیدهاند و همچنان دارای نگرش سنتی هستند.
در تمامی جوامع دینی، یکی از گروههایی که میتوانند بر موقعیت زنان در خانواده و جامعه بسیار اثرگذار باشند، صاحبنظران و طلاب علوم دینی هستند. کشور ما نیز از چنین قاعدهای مستثنا نیست و کسانی که به تحصیل علوم اسلامی مشغول هستند، نماینده کلام الهی و سخن اسلام در جامعه محسوب میشوند و دیدگاه و نگرششان به جایگاه زن در خانواده و جامعه، در موقعیت زنان اثرگذار است. ازآنجاکه حوزویان، صاحب کرسی سخن و محل رجوع مردم هستند، افکارشان خواسته یا ناخواسته در لایههای پنهان و آشکار اذهان مردم جامعه و سیاستگذاریها و قانونگذاریهای خرد و کلان کشور تأثیرگذار است. این پژوهش که به روش گرنددتئوری، با نمونهگیری گلوله برفی و با مصاحبه نیمهباز انجام شده است، در پی یافتن پاسخ این سؤال است که نگرش طلاب ساکن تهران و قم در مورد جایگاه اجتماعی زنان چیست و رویکرد آنان به مقوله مهم جایگاه زن در جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و سیاسی چگونه است. این پژوهش در پایان به این نتیجه رسید که نگرش طلاب مورد مطالعه در مورد جایگاه زن در جامعه را میتوان به دو دسته نگرش سنتی و فراسنتی تقسیم کرد که دراینمیان طلاب ساکن تهران وارد مرحله گذار از سنت به فراسنت شده و نگرش فراسنتی در آنها رشد چشمگیری کرده است؛ ولی طلاب ساکن قم به مرحله گذار نرسیدهاند و همچنان دارای نگرش سنتی هستند.
تحلیل جامعهشناختی گرایشهای فکری طلاب حوزه علمیه در مورد جایگاه زن در جامعه (مطالعه موردی: طلاب مرد سطح سه و چهار حوزههای علمیه ساکن قم و تهران با رده سنی 30 تا 50 سال)
3/21/2018 12:00:00 AM