لغزش معناشناختی در نظریه‌های اخلاقی غایت‎گرا با تأکید بر نظریۀ اخلاقی استاد مصباح یزدی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 89
چکیده:
لغزش معناشناختی یکی از لغزش‌گاه‌های رایج در مباحث علمی است و زمانی رخ می‌دهد که شخص متفکر هنگام بحث و نظریه‎پردازی دربارۀ یک موضوع، از قلمروی معنایی مورد نظرش فاصله بگیرد و به وادی معنایی دیگری بیفتد. پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا می‎توان گفت برخی نظریه‌های اخلاقی نیز دچار لغزش معناشناختی شده‌اند و اگر آری، این لغزش چگونه روی داده است؟ هدف این تحقیق آن است که از این منظر به بررسی نظریه‌های غایت‎گرا بپردازد و وقوع لغزش معناشناختی و چگونگی آن را در این نظریه‌ها واکاود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است؛ به این صورت که با تحلیل مفهوم «ارزش»، پس از تفکیک معانی مختلفی که از آن اراده می‎گردد، معنای مورد نظر در مباحث فلسفه اخلاق تعیین شده و سپس مطابقت یا عدم مطابقت نظریه‌های غایت‎گرا با این معنا بررسی گردیده است. با بررسی‎های به‌عمل‌آمده این نتیجه به دست آمد که نظریه‌های غایت‎گرا در فلسفه اخلاق و به‌طورخاص نظریۀ استاد مصباح یزدی در معرض چنین اشکالی هستند. در نظریۀ ایشان با نادیده‌گرفتن معنای ارزش اخلاقی، به جای آنکه از واقعیت‌داشتن ارزش اخلاقی اَعمال دفاع شود، از واقعی‌بودن ارزش ابزاری آنها برای رسیدن به نتایج مطلوب دفاع شده است.

مفهوم ضرورت در نظریۀ اخلاقی آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: محمد علی مبینی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 84

مفهوم ضرورت در نظریه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: محمد علی مبینی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 84)، زمستان 1395 شماره4

بررسی نظریه اخلاقی در قرآن با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی ، مصباح و جوادی آملی

نویسنده: فرهاد قبادی ، استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 2: عبدالله موحدی محب ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]

شریعت سهله و سمحه با تأکید بر نظریه استاد مطهرى

نویسنده: احمد عابدینی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1383 شماره 39

روش های ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیت الله مصباح یزدی

مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1400 دوره 12، شماره 30 (پاییز و زمستان 1400)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397