معنویت و علم؛ همگرایى یا واگرایى؟
نویسنده:
سیدحسین نصر ترجمه فروزان راسخی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
در جهانى که به سبب تنازع و ستیزه در همه سطوح، از سطوح معنوى و فکرى گرفته تا سطوح مادى، از هم گسیخته است، آنان که در جستجوى آفرینش صلح و هماهنگىاند، غالبا به کار جستجوى توافق میان معنویت و علم گراییدهاند. چشمانداز معاصر، در واقع آکنده از چنین تلاشهایى است که بسیارى از آنها، گرچه مبتنى بر بهترین نیات هستند، در جهان امروز فقط به آشفتگى بیشتر مدد مىرسانند. بسیارى از چنین تلاشهایى آرزوهاى ناشى از احساسات را به جاى واقعیت مىنشانند و تعاریف و مواضع مبهم را جایگزین وضوح و دقتى مىکنند که به تنهایى مىتوانند پراکندهکننده تیرگى جهلى باشند که بینایى بشریت امروز را تیره و تار کرده است; بشریتى که بر جادهاى سفر مىکند که هرچه بیشتر، در نتیجه فقدان عظیم تشخیص نقادانه در ارتباط بین معرفتى که ناشى از حواس است و نتایج آن و حکمتى که از وحى، تعقل یا اشراق سرچشمه گرفته است، پرمخاطره مىشود: «هماهنگى» میان علم و معنویتشاخص بخش اعظم ذهنیتبه اصطلاح «عصر جدید» در غرب و نیز بسیارى از شرقیان غربزدهاى است که بدون اینکه از مفاهیم مورد بحث و انواع معرفت و آگاهىاى که در محدوده همان چیزى که باید هماهنگ و متحد شود دستاندرکارند تعریف روشنى داشته باشند، سخن مىگویند و خود همین هماهنگى یکى از ریشههاى اختلاف و ناسازگارى در جهانى است که در آن تشخیص عقلانى، که همواره وجه مشخصه همه سنن مابعدطبیعى، بویژه سنن هندى بوده است، به سهولت هرچه تمامتر، قربانى توافقهاى مبهم و تفرقهافکنى شده است که مادام که ریسمان به جاى مار گرفته مىشود، جز به اختلاف نمىانجامد.
در جهانى که به سبب تنازع و ستیزه در همه سطوح، از سطوح معنوى و فکرى گرفته تا سطوح مادى، از هم گسیخته است، آنان که در جستجوى آفرینش صلح و هماهنگىاند، غالبا به کار جستجوى توافق میان معنویت و علم گراییدهاند. چشمانداز معاصر، در واقع آکنده از چنین تلاشهایى است که بسیارى از آنها، گرچه مبتنى بر بهترین نیات هستند، در جهان امروز فقط به آشفتگى بیشتر مدد مىرسانند. بسیارى از چنین تلاشهایى آرزوهاى ناشى از احساسات را به جاى واقعیت مىنشانند و تعاریف و مواضع مبهم را جایگزین وضوح و دقتى مىکنند که به تنهایى مىتوانند پراکندهکننده تیرگى جهلى باشند که بینایى بشریت امروز را تیره و تار کرده است; بشریتى که بر جادهاى سفر مىکند که هرچه بیشتر، در نتیجه فقدان عظیم تشخیص نقادانه در ارتباط بین معرفتى که ناشى از حواس است و نتایج آن و حکمتى که از وحى، تعقل یا اشراق سرچشمه گرفته است، پرمخاطره مىشود: «هماهنگى» میان علم و معنویتشاخص بخش اعظم ذهنیتبه اصطلاح «عصر جدید» در غرب و نیز بسیارى از شرقیان غربزدهاى است که بدون اینکه از مفاهیم مورد بحث و انواع معرفت و آگاهىاى که در محدوده همان چیزى که باید هماهنگ و متحد شود دستاندرکارند تعریف روشنى داشته باشند، سخن مىگویند و خود همین هماهنگى یکى از ریشههاى اختلاف و ناسازگارى در جهانى است که در آن تشخیص عقلانى، که همواره وجه مشخصه همه سنن مابعدطبیعى، بویژه سنن هندى بوده است، به سهولت هرچه تمامتر، قربانى توافقهاى مبهم و تفرقهافکنى شده است که مادام که ریسمان به جاى مار گرفته مىشود، جز به اختلاف نمىانجامد.
معنویت و علم؛ همگرایى یا واگرایى؟
3/21/1999 12:00:00 AM
امت واحده از همگرایى تا واگرایى
نویسنده:
نعمت اللّه پیغان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80
واگرایی و همگرایی وهابیت و دیوبندیه در مباحث اعتقادی
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره9
همگرایی و واگرایی ایرانیان و عربها در خوراک و آداب آن پس از فتوحات
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 3- پاییز 1401- مسلسل 91
تحلیل روند مناسبات کشورهای عرب خلیج فارس و اسرائیل از واگرایی به همگرایی
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2
«مطالعات معنویت»؛ حوزه مطالعاتی یا رشته دانشگاهی؟
نویسنده:
احمد شاکرنژاد*
،
مقاله نشریه: نشریه اسلام و مطالعات معنویت » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
«مطالعات معنویت»؛ حوزه مطالعاتی یا رشته دانشگاهی؟
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
دین و معنویت در علم و کاربرد روان شناسى سلامت
نویسنده:
تیموتى دابلیو اسمیت ترجمه مبین صالحى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
اختلاف و واگرایى هشدارهاى اجتماعى 10
نویسنده:
ابوالقاسم یعقوبى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 7