نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29
چکیده:
تبلیغ دین و هدایت مردم به ارزش‌های الهی، از اصول رسالت و سنّت پیامبران و جوهرۀ ادیان توحیدی و از شاخصه‌های مهم دینداری پیروان انبیا به‌شمار می‌آید. برای بهسازی انجام این وظیفۀ الهی شایسته است تبلیغ در حوزه‌های مختلفی همچون «محتوای تبلیغ»، «مخاطب‌شناسی» و «بایسته‎های مبلّغ» بررسی شودکه البته در هر حوزه اقتضائات ویژۀ خود را می‌طلبد. در این پژوهش ابعاد اخلاقی مبلّغ در بهسازی تبلیغ بررسی می‌شود. در شرایع آسمانی، تبلیغ دین برپایۀ دین‌فهمى و دین‌دارى مبلّغ و آراستگی او به فضائل اخلاقی بنا شده است؛ ازاین‌رو، شناخت بایسته‌های مبلّغ و بهره‌گیری از فضائل اخلاقی براساس آیات قرآن و منابع دینی، برای بهبود ظرفیت‌های عرصۀ تبلیغ و ارتقای ابعاد اخلاقی، از ضررت‎های امر تبلیغ به‌شمار می‌رود. اگر سخن گوینده براساس باور قلبی باشد و از عمق جانش برخیزد، تأثیر دعوت او به ارزش‌های الهی دوچندان می‌گردد.
 این پژوهش می‌کوشد آن دسته از فضائل اخلاقی را که پیامبران و اولیای الهی در راستای وظیفۀ تبلیغی خویش به آن آراسته بودند و نقش بسزایی در موفقیت تبلیغی آنان داشت، بررسی کند و بدین‌وسیله بر کارآمدی روش‌های تبلیغی بیفزاید.

نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 بهار 1397 شماره1

نقش مهارت‌های زندگی در عرصه تبلیغ

نویسنده: حامد میرزاخان ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 7

سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)

نویسنده: حسن بوسلیکی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 دوره 11، شماره 44 (زمستان 1400)

سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)

نویسنده: حسن بوسلیکی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44

اصول و موانع اخلاقی تبلیغ دانش‌آموزی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29

نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی

نویسنده: شمس الله مریجی ،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 3 (پیاپی 19)

نقش تبلیغ سنتی در تحکیم سبک زندگی اسلامی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 زمستان 1396 شماره3

بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی

دانشجو: روح الله عباس زاده ، استاد مشاور: کریم خان محمدی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی نقش تبلیغ سنتی دین در جامعه کنونی

نویسنده: روح الله عباس زاده ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقش مهندسی مفاهیم اخلاقی در کشف نظام اخلاقی اسلام

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397