تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا)
نویسنده:
لوپز ترجمه سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
مقدمه رویکرد من در این مساله، رویکرد یک دانشجوى فلسفه آفریقایى است. اما فلسفه چه سخنى براى ارائه در مقالهاى که موضوعش ارزیابى الهیاتى تجددگرایى است دارد؟ به نظر مىرسد که این مساله بیشتر به الهیات و علوم دینى مربوط مىشود تا فلسفه. پرسش دیگر آن است که آیا با چشمانداز فلسفى مىتوان از «تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیرغربى» سخن گفت؟
از فیلسوف مىخواهند که پدیدهاى را فىنفسه تفسیر کند تا سرانجام، معنایى فراتر یافته و «جایگزینى محتمل» یا امکان «شناخت آن پدیده را به شیوهاى متفاوت» بیان کند. اما ظاهرا گستاخانه استبراى فیلسوفى که در این باره یا در زمینه هر علم دیگر، به گونهاى جبرانناپذیر، غیرحرفهاى است. فلسفه، با این که به تعبیر هگل، همواره از همه دیرتر، از گرد راه مىرسد، با این حال چیزى براى عرضه در این باره که جهان چگونه باید باشد، دارد. وظیفه فلسفه آن است که این مسائل را، که معمولا در قالب الفاظ و مفاهیم علوم اجتماعى بیان مىشوند، در چارچوبى به مراتب بحثانگیزتر که عموما انسانى و حتى مابعدطبیعى است، جاى دهد. ولى در آفریقا ما درصدد برآمدیم تا معناى واقعى را صرفا در قالب مفاهیم دینى لمس کنیم. فلسفه طرحى کلى فراهم مىآورد تا علوم دینى بتوانند به تفسیر و شرح و بسط استدلالهاى فلسفى و علمى بپردازند. به نظر من، در پرداختن به این مساله اخلاقى باید سخن آخر را در ادیان جستجو کرد; زیرا براى پرده برداشتن از ژرفترین معناى موقعیت کنونى و گشودن راههاى نوین به سوى آیندهاى بهتر، یا دستکم آیندهاى با رنج کمتر براى مونتو، (muntu) ،ادیان در مقایسه با فلسفه از موقعیتبهترى برخوردارند. ما در این تحلیل به دو نکته اساسى خواهیم پرداخت. در ابتدا و از همه مهمتر، تحولات عظیمى را که در آفریقا در جریان است و چالشهاى اخلاقىاى را که این تحولات براى مردم آفریقا ایجاد مىکنند، در یک نگاه کلى مورد بررسى قرار مىدهیم. در مرحله بعد، خواهیم کوشید تا الگویى «بدیل» از سنت ارتباطات آزادىبخش را به عنوان اخلاق ارتباطات براى مونتو معرفى کنیم. این الگوى بدیل در حال حاضر، چیزى بیش از پیشنهاد براى کشف و اکتشاف فراتر نیست
مقدمه رویکرد من در این مساله، رویکرد یک دانشجوى فلسفه آفریقایى است. اما فلسفه چه سخنى براى ارائه در مقالهاى که موضوعش ارزیابى الهیاتى تجددگرایى است دارد؟ به نظر مىرسد که این مساله بیشتر به الهیات و علوم دینى مربوط مىشود تا فلسفه. پرسش دیگر آن است که آیا با چشمانداز فلسفى مىتوان از «تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیرغربى» سخن گفت؟
از فیلسوف مىخواهند که پدیدهاى را فىنفسه تفسیر کند تا سرانجام، معنایى فراتر یافته و «جایگزینى محتمل» یا امکان «شناخت آن پدیده را به شیوهاى متفاوت» بیان کند. اما ظاهرا گستاخانه استبراى فیلسوفى که در این باره یا در زمینه هر علم دیگر، به گونهاى جبرانناپذیر، غیرحرفهاى است. فلسفه، با این که به تعبیر هگل، همواره از همه دیرتر، از گرد راه مىرسد، با این حال چیزى براى عرضه در این باره که جهان چگونه باید باشد، دارد. وظیفه فلسفه آن است که این مسائل را، که معمولا در قالب الفاظ و مفاهیم علوم اجتماعى بیان مىشوند، در چارچوبى به مراتب بحثانگیزتر که عموما انسانى و حتى مابعدطبیعى است، جاى دهد. ولى در آفریقا ما درصدد برآمدیم تا معناى واقعى را صرفا در قالب مفاهیم دینى لمس کنیم. فلسفه طرحى کلى فراهم مىآورد تا علوم دینى بتوانند به تفسیر و شرح و بسط استدلالهاى فلسفى و علمى بپردازند. به نظر من، در پرداختن به این مساله اخلاقى باید سخن آخر را در ادیان جستجو کرد; زیرا براى پرده برداشتن از ژرفترین معناى موقعیت کنونى و گشودن راههاى نوین به سوى آیندهاى بهتر، یا دستکم آیندهاى با رنج کمتر براى مونتو، (muntu) ،ادیان در مقایسه با فلسفه از موقعیتبهترى برخوردارند. ما در این تحلیل به دو نکته اساسى خواهیم پرداخت. در ابتدا و از همه مهمتر، تحولات عظیمى را که در آفریقا در جریان است و چالشهاى اخلاقىاى را که این تحولات براى مردم آفریقا ایجاد مىکنند، در یک نگاه کلى مورد بررسى قرار مىدهیم. در مرحله بعد، خواهیم کوشید تا الگویى «بدیل» از سنت ارتباطات آزادىبخش را به عنوان اخلاق ارتباطات براى مونتو معرفى کنیم. این الگوى بدیل در حال حاضر، چیزى بیش از پیشنهاد براى کشف و اکتشاف فراتر نیست
تاثیر تجددگرایى در کشورهاى غیر غربى (مورد آفریقا)
3/21/1999 12:00:00 AM
حقوق گردشگران غیر مسلمان در کشورهاى اسلامى
نویسنده:
سید احمد حسینی خراسانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1376 شماره 14
بررسی تطبیقی سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی؛ مورد مطالعه: ترکیه و مصر
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره1
انسان مدرن در بند ابتذال؛ نگاهی به ریشه های فساد اخلاقی و مالی رهبران کشورهای غربی
نویسنده:
محمود موسوی
،
مقاله نشریه: پیام انقلاب » شماره84
تأثیر اسلام زانی غیر مسلمان بر سقوط مجازات حدی
نویسندگان:
عادل ساریخانی
،
قاسم اسلامی نیا
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 100
بررسی تأثیر گفتمان شرق شناسی در بازنمایی اهانت آمیز اسلام در رسانه های غربی
نویسنده:
سجاد مظفر ناصرآباد
، استاد راهنما:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گفتمان عقل در بن نگره سنت گرایی و تجددگرایی
نویسنده:
مهدی قاسمی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
شکلگیرى دولتهاى خارجى مذهب در شمال افریقا
نویسنده:
رضا کردی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 3 - پاییز - مسلسل 23