نقد و بررسى نظام آموزش فلسفه در دانشگاه هاى کشور (ارائه راهى نو)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
چکیده:
آیا روشى با نام (روش مطالعه کتاب محور) در روش هاى مطالعه فلسفه وجود دارد؟ سخن را با این پرسش جدّى آغاز مى کنم, چون که این پرسش و پاسخ به آن ما را با مشکلات جدید نحوه آموزش فلسفه اسلامى در دانشگاه هاى کشور مرتبط مى کند. در پاسخ به این پرسش باید گفت که این روش را هیچ فیلسوفى توصیه نمى کند, هرچند در مقام واقع, آن چه غالباً در دانشگاه هاى کشور در مقاطع کارشناسى, کارشناسى ارشد و دکترى فلسفه اسلامى شاهد آن هستیم, چیزى جز همین روش نیست.1 دانشجویان در مقطع کارشناسى غالباً بعد از مطالعه اولیه کتاب بدایةالحکمة به آموزش یکى از دو کتاب نهایة الحکمة یا شرح منظومه حکمت حاج ملا هادى سبزوارى (غرر الفوائد) مشغول مى شوند. در مقطع کارشناسى ارشد, بخش هاى اندکى از کتاب هاى الاشارات والتنبیهات, حکمة الاشراق و الشواهد الربوبیّة تدریس مى شود و مقطع دکترى نیز به بخش هایى از کتاب هاى, الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة و الشفاء اختصاص یافته است.

رویکردى نو در آموزش اخلاق

مقاله نشریه: حوزه » سال 1383 شماره 123

نظام تحقیقاتی و پژوهشی در کشور

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1368 شماره 94

نظام تحقیقاتی و پژوهشی در کشور

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1368 شماره 93

نقد و بررسی انسان آرمانی در جنبش های نو پدید معنویت گرا

نویسنده: حمید مریدیان ، استاد راهنما: احمد حسین شریفی ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقش زنان در آموزش کشور؛ آمارها و تحلیل‏ها

نویسنده: علی رضا غمخوار ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 156

بررسی آثار و پیامدهای سازمان‌وارگی در نظام آموزش حوزه‌های علمیه

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1402 شماره 53 - بهار 1402

راهی نو در عرصه فرهنگ نویسی «فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1380 شماره 70

آموزش فلسفه مشائی و اشراقی

کتاب: بوستان کتاب - 1390

آسیب‏شناسى نظام آموزشى حوزه و ارائه راهکارها

نویسنده: ا عبدالله پور ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 145
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397