بررسی تطبیقی غایت‌مندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
چکیده:
وجود حرکت در طبیعت، امری بدیهی است اما جهت و غایت آن چیست؟ بین متفکرین اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از پیش سقراطیان، وجود طبیعت را اتفاقی و تصادفی می‌دانند و غایتی برای آن، قایل نبودند. در مقابل، کسانی هستند که هدفمندی را منحصر در موجوداتی می‌دانند که دارای شعور و اراده‌اند. طبیعت فاقد این دو ویژگی است، پس جهت‌دار و غایت‌مند نیست. ملاصدرا غایت را منوط به شعور واراده نمی‌داند. از نظر او، حرکت در سراسر طبیعت، جهت‌دار و غایت‌مند است، زیرا بین علت غایی و غایت تفاوت وجود دارد. وایتهد، عنصر اصلی تشکیل‌دهنده طبیعت را پویش می‌داند و با اصول و مبانی خود، طبیعت را در تحول و سیلان می‌داند. او برای طبیعت، نظم قایل است و از این راه، پی به وجود خدا می‌برد. لذا حرکت در فلسفه پویشی، جهت‌دار و هدف‌مند است. دو فیلسوف شرق، غرب با اصول و مبانی مختلف، توانسته‌اند در باب غایت‌مندی و جهت‌داری حرکت، به هم‌دلی و هم‌زبانی دست یابند.

مهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: روح الله زینلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)

انسان شناسی ملاصدرا با توجه به حرکت جوهری

نویسنده: معصومه عسگری ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

صدرا و موضوع حرکت جوهری

نویسنده: زینب ثاقب یزدی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

نقش حرکت جوهری در تکامل انسان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79

نقش حرکت جوهری در تکامل انسان

مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره3

ثمرات کلامی حرکت جوهری در مسئله معاد

مقاله نشریه: معرفت » سال 1398 اسفند 1398 شماره 12

حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی

نویسنده: علی فضلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397