سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
چکیده:
 
اعتبار و حیثیت اجتماعی نهاد و سازمان روحانیت امروزه بیش از آنکه مرهون روایات مربوط به جایگاه عالمان دین یا حتی حالات معنوی ایشان باشد، مرهون نحوۀ حضور روحانیت در عرصۀ اجتماع است. اخلاق‌مداری در تعاملات اجتماعی، اصلی‌ترین سرمایۀ اجتماعی این نهاد است. در این نوشتار به ابعاد و ساختار بخشی از این اخلاق‌مداری می‌پردازیم که به سواد اخلاقی شهرت دارد. برای این منظور، از مدل مفهومی هرمان و توآنا بهره برده‌ایم و با استفاده از معارف دینی و به یاری ملاحظات فلسفۀ اخلاقی و یافته‌های روان‌شناسی اخلاق، این مدل را توسعه داده‌ایم. در این مدل، سه مؤلفۀ «حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل» سازۀ سواد اخلاقی را تشکیل‌ داده‌اند. قبل از هر چیز، مؤلفۀ استدلال اخلاقی را به قضاوت اخلاقی تغییر داده و آنگاه لوازم مفهومی و روانی هر کدام از این مؤلفه و زیرمؤلفه‌هایشان را معرفی کرده‌ایم. نگاه بافت‌گروانه، خروج از خودمیان‌بینی، حساسیت فراموقعیتی و آشنایی با قواعد اخلاق، بخشی از لوازم یادشده‌اند. اصلی‌ترین توسعۀ مفهومی این مدل در بخش قضاوت اخلاقی است که از ماهیت عقلی و شناختی محض به سمت ترکیب شناخت-هیجان تغییر جهت داده است. این تغییر مفهومی بر همۀ ابعاد سواد اخلاقی تأثیر گذاشته و آن‌ها را غنا بخشیده است. این مدل می‌تواند کاستی‌های سواد اخلاقی روحانیت را در تعاملات اجتماعی نشان دهد و مبنای طراحی دوره‌های آموزشی یا بازبینی دروس اخلاق سطح یک حوزۀ علمیه قرار گیرد.

سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)

نویسنده: حسن بوسلیکی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44

کدهای اخلاقی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 46

روحانیت کاتولیک : ساختار تشکیلات

نویسنده: رضا عیسی نیا ،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1387 مهر 1387  شماره240

فقه شهر؛ چیستی، ابعاد، ساختار

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1396

ظرفیت تشیع برای جهانی شدن در ابعاد اعتقادی اخلاقی و اجتماعی

نویسنده: حمیده صنیعی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: سید علی حسنی آملی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی و مطالعه وضعیت مولفه های سواد اخلاقی دانشجویان در شبکه های اجتماعی

مقاله نشریه: فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی » سال 1402 دوره 13، شماره 4 (تابستان 1402)

نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 29

نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 بهار 1397 شماره1

ساختار توجيه باور اخلاقي

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/09/17 تا تاریخ: 1394/05/26

با سواد و بی سواد

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1397 بهمن (347)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397