شمول گرایی منطقی به مثابه روش عقلانیت نوین

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
چکیده:
در مواجهه با تنوع نظام‌های منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرت‌گرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح می‌دانند، کثرت‌گرایان همۀ نظام‌های منطق را صحیح می‌دانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمی‌دانند. (صحت منطق برای‌شان موضوعیت ندارد) نظریه‌ای که در این جستار معرفی می‌شود شمول‌گرایی است. شمول‌گرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح می‌داند و نه کثرت‌گرایی است؛ چون همۀ نظام‌های منطق را صحیح نمی‌داند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابن‌سینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب می‌کرد و دیگری را وامی‌نهاد. وی کثرت‌گرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بی‌کم‌و‌کاست بر می‌گرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.

شمول گرایی منطقی به مثابه روش عقلانیت نوین

نویسنده: سید مجید ظهیری ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13

اتواتنوگرافی به مثابه روش پژوهش

مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2

اجتماع گرایی، به مثابه انتقادی نو بر لیبرالیسم

مقاله نشریه: اندیشه سیاسی اسلام » سال 1389 پاييز 1389  شماره3

بررسی انتقادی غایت گرایی اخلاقی به مثابه نظریه هنجاری قرآن

نویسنده: علیرضا آل بویه ،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1400 دوره 14، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)

«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13

معنا به مثابه تجربه

نویسنده: مجتبی فاضلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68

عدالت ‏به مثابه قاعده فقهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

نقد به مثابه تربیت فرهنگی

نویسنده: سید حسین حسینی ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 9

تمدن به مثابه سطح تحلیل

مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره4

راغب اصفهانی به مثابۀ متکلّمی سلفی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 174
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397